تصویر-شاخص
پستانداران خاص خانگی

راهنمای جامع غذای همستر

  • مدیر سایت مقدم
  • 09 فررودين 1402
  • 12227 مشاهده

غذای همستر چیست؟ چه غذایی بدهیم که بدن همسترمان کمبودی نداشته باشد؟

همسترها را می‌توان به عنوان یکی از پرطرفدارترین جوندگان خانگی در جهان معرفی کرد. این جوندگان جذاب و دوست­­­­­­­‌‌­داشتنی، دارای گونه‌­های مختلفی در سرتاسر جهان هستند که در این بین تنها برخی از آنها در اسارت تکثیر می­‌شوند و به عنوان حیوان­‌خانگی شناخته می‌شوند. در بین گونه‌هایی از همسترها که حیوان‌خانگی می‌باشند، همستر طلایی یا همستر سوری پرطرفدارترین و محبوب‌ترین می‌باشد که سالهاست در منزل ایرانیان جایگاه خود را به عنوان یک حیوان‌خانگی جذاب باز کرده ­است.در این مطلب می‌خواهیم به تغذیه همسترها بپردازیم که بطور کلی در گونه­‌های خانگی مختلفِ آنها، تفاوت چشمگیری نداشته و می‌توان از جیره‌غذایی مشابهی برای گونه­‌های مختلف همسترها استفاده کرد.بطور کلی همسترها در گروه جوندگانِ همه­‌چیزخوار قرار دارند و این بدان معناست که هم از فرآورده‌های گیاهی و هم از فرآورده­‌های جانوری تغذیه می‌کنند. راحت‌ترین جیره غذایی برای همسترها پلتِ تجاریِ استانداردِ همستر می‌باشد اما متأسفانه این غذا تمام نیازهای غذایی همستر را در طولانی مدت برآورده نمیکند. و بهتر است در کنار آن از فرآورده هایی که در ذیل توضیح میدهیم نیز برای همستر خود استفاده کنید.

 

اگر میخواهید همستر بخرید: همستر سوری یا روبروفسکی

 

غذای های اصلی همستر چیست؟ 

باید گفت که در چنین شرایطی می‌بایست با توجه به نیازهای غذایی حیوان و رعایت اصل تنوع، جیره‌ای متعادل برای همسترها فراهم کرد. بطور کلی "غلاتبخش اصلی جیره‌غذایی همسترها را تشکیل می‌دهد که شامل گندم، جو، ذرت و ... و همچنین تمامی محصولات غذایی فرآوری شده از غلات می‌باشداز ماکارونی های فرمی خشک تا پلتهایِ تجاری که بیسِ آنها غلات باشد، جزو این محصولات به‌ حساب می‌آیند. نتیجتاً غلات و فر‌آورده‌های آنها با رعایت تنوع می‌بایست همواره در جیره‌غذایی همسترها حضور داشته باشند و بهتر این است که همیشه این موادغذایی به صورت خشک در اختیار جونده قرار بگیرند تا هم خوردن آنها برای حیوان چالش برانگیزتر و سرگرم کننده‌تر باشد و هم به کنترل رشد دندان‌های همستر (که مفصلاً درآینده توضیح داده خواهد شد) کمک کند.با نسبتی کمتر از غلات می‌بایست از صیفی‌جات، سبزیجات و میوه‌های مفید در جیره‌غذایی همسترها استفاده کرد.صیفی‌جاتی همچون کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و سبزیجات برگدار تیره همچون شوید، جعفری، ریحان، تلخون! توجه شود که کاهو و خیار دارای ارزش غذایی کافی نمی‌باشند و بهتر است که به میزان بسیار محدود در اختیار همسترها قرار بگیرند. درخصوص میوه‌ها و هویج نیز باید گفت که بدلیل قند بالا مصرف آنها در جیره‌غذایی همسترها باید محدود شود و میزان آن به مراتب بسیار کمتر از سبزیجات و صیفی‌جات باشد. میوه‌های مفیدی همچون سیب، موز، هلو، انگور و کشمش، برگه خشک میوه‌ها، توت تازه و خشک و ... از جمله اقلام قابل استفاده در جیره همسترها می‌باشند.

 

غذای همستر

 

تغذیه منابع حیوانی برای همسترها چیست:

در پاسخ باید گفت حشرات پرورشی از جمله میل‌ورم، سوپر‌ورم و جیرجیرک از بهترین منابع پروتئینی قابل استفاده در جیره همسترها هستند که ضمن مفید بودن، مصرفشان در جیره محدود است و نباید بیش از دو روز در هفته استفاده شوند.اگر که به حشرات پرورشی دسترسی نداریم، می‌توانیم از یک تکه کوچک گوشت سفید پخته شده بدون نمک، بدون روغن و بدون ادویه استفاده کرد. سفیده تخم مرغ پخته بدون ادویه و نمک هم منبع خوبی برای پروتئین استهمچنین استفاده از لبنیات در جیره‌غذایی همسترها مفید بوده و می‌توان از ماست و پنیر کم نمک بصورت بسیار محدود و جهت تنوع در طول هفته استفاده کرد.

 

تغذیه کرم همستر


مواد غذایی ممنوع در جیره غذایی همستر: 

هیچ یک از مغزها و دانه­‌های روغنی (آجیل) جایگاهی در جیره غذایی همسترها ندارند. استفاده از دانه‌­های روغنی همچون تخمه، بادام، گردو، پسته، بادام زمینی و بادام هندی به عنوان بخشی از جیره‌غذایی می‌تواند باعث چاقی، مشکلات استخوانی و کمبودهای مختلف تغذیه‌ای شود پس بنابراین بهتر آن است که یا بطور کامل از جیره‌غذایی همسترها حذف شوند و یا فقط حد تشویقی و به اندازه چند دانه محدود در هفته یا در ماه در اختیار حیوان قرار بگیرند. همچنین استفاده از سبزیجات پیازی همچون موسیر، سیر، پیازچه، پیاز و ... نیز باید در جیره غذایی همسترها منع شوند.

نکته مهم:

برخلاف خرگوش‌ها و جوندگان علوفه خوار، هرگونه گیاهان علوفه‌ای و همچنین یونجه هیچ جایگاهی در جیره‌غذایی همسترها ندارند. نتیجتاً هیچ نیازی به استفاده از یونجه و علوفه در جیره غذایی همسترها نیست!

 

نحوه استفاده از پلت های تجاری: 

درخصوص پلت‌های تجاری موجود در بازار باید دقت شود که هیچ اجباری در استفاده از این پلت‌ها وجود ندارد. اما می‌توان از آنها به عنوان بخشی از جیره‌غذایی و به عنوان تنوع استفاده کرد.

 

همستر و کلم بروکلی

 

 

باید توجه شود که پلت مورد استفاده باید از برندهای معتبر و ترجیحاً وارداتی و با پایه غلات باشد و اشتباهاً از پلت‌های مخصوص خرگوش و جوندگان علفخوار که دارای پایه یونجه می‌باشند استفاده نشود!نکته تغذیه‌ای که درخصوص عدم استفاده از آجیل و دانه‌­های روغنی بالاتر به آن اشاره شد، کاملاً درخصوص محتویات پلت‌های تجاری نیز صادق است و بنابراین حتماً پیش از خرید به مندرجات بسته‌بندی محصول و محتویات ذکر شده دقت بفرمایید.

 

آب برای همستر ها و شایعه نادرست: 

این شایعه که همسترها نیازی به آب ندارند و یا حتی آب برای آنها خطرناک و کشنده است! کاملاً بی‌پایه و اساس می‌باشد.به همین دلیل باید در تمام فصول سال ‌آب تازه در اختیار همسترها قرار گیرد که برای این موضوع می‌توان از آبخوری‌های ساچمه‌­ای یا قمقمه‌­ای استفاده کرد.

 

کیسه‌های گونه ای در همستر: 

یکی از رفتارهای طبیعی تغذیه‌ای همسترها رفتار انبار‌کردن مواد غذایی برای مصرف در آینده می‌باشد.به این معنا که همسترها بعد از سیر‌شدن از غذا، تمام مواد‌غذایی باقی­مانده را در کیسه‌های گونه‌­ای دو طرف صورتشان ذخیره کرده و به گوشه‌ای از جایگاه نگهداری یا محل مخفیگاه خود منتقل می‌کنند تا در آنجا ذخیره کنند.

 

 

کیسه گونه‌ ای در همستر ها

کیسه های گونه‌ای 

 

 

نکات مهم در مورد همستر:

1- حتی‌الامکان از قرار‌دادن مقادیر اضافی مواد‌غذایی که بیش از مصرف روزانه همستر شما می‌باشد خودداری کنید تا این عکس‌العمل و رفتار در همستر شروع نشود و تمام آ‌‌نچه که در ظرف غذایش قرار می‌دهید را به عنوان مصرف روزانه بخورد.

2- اگر قصد قرار‌دادن مقادیر اضافی مواد‌غذایی را دارید یا کنجکاو هستید تا این رفتار جالب همسترها را تماشا کنید باید توجه داشته باشید که فقط از اقلام غذایی خشک و فسادناپذیر همچون غلات خشک استفاده کنید که انبار‌کردن آنها توسط همستر باعث فساد مواد‌غذایی نشود.

3- درصورتی که از غذاهای‌تر و فسادپذیر به منظور انبار‌کردن استفاده شود یقیناً دچار کپک‌زدگی و به خطر افتادن بهداشت و سلامت همستر شما خواهد شد!

 


غذا خورد همستر

just for fun

پس بخوانید: شرایط نگهداری همستر در خانه




وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.