تصویر-شاخص-2
پستانداران خاص خانگی

شرایط نگهداری همستر در خانه

  • مدیر سایت مقدم
  • 10 فررودين 1402
  • 5235 مشاهده

چگونه در خانه از همستر نگهداری کنیم؟

اگر می‌خواهید تجربه‌ی داشتن یک همستر شاد را داشته باشید بهتر است قبل از آمدن آن به خانه، حتماً وسایل مورد نیاز برای آسایش و رفاه حیوان‌خانگی خود را فراهم کنید.

اگر میخواهید همستر بخرید مقاله همستر سوری یا روبروفسکی را بخوانید.


انواع قفس مناسب همستر

محل نگهداری استاندارد برای همسترها، قفس‌های مخصوص همستر است که در شکل­ها، مدل­ها و برندهای گوناگون در بازار قابل تهیه می‌باشد. این قفس ها معمولاً خیلی بزرگ نیستند ولی درعوض چند طبقه می‌باشند و طبقات مختلف از طریق مسیرهای متنوع و گوناگون به­‌ هم مرتبط می‌شوند. تنوع در مسیرهای عبور و طبقات، باعث سرگرم شدن، نشاط و رفاه بیشتر حیوان می‌شود.

                                             انواع قفس همستر 1
                                                            

از آنجا که همسترها حیوانات بسیار تمیزی هستند، محل‌های متفاوتی را برای کارهای مختلف انتخاب می‌کنند. مثلاً یک قسمتِ بخصوص را برای ادرار کردن انتخاب کرده و فقط در آن نقطه ادرار می‌کنند که این موضوع نیازی به آموزش ندارد. (بهتراست بستر این قسمت از قفس، هر روز جمع‌آوری شود چون خیلی سریع بوی نامطبوعی می‌گیرد)

                                                باکس مناسب
                                                                      

ظرف آب همستر چگونه است؟

همسترها نیاز مداوم به آب تازه و تمیز دارند بنابراین هر روز حتماً باید آب آنها تعویض شود. ظرف آب مناسب همستر، آبخوری‌های تیله‌ای می‌باشد چون هم به سادگی به دیواره قفس متصل شده و از برگشتن ظرف آب در قفس جلوگیری می‌شود و هم جای زیادی اشغال نمی‌کند. همچنین همسترها آب خوردن از آنها را به سادگی یاد می‌گیرند. (حتماً باید دقت شود که لبه آبخوری به دهان همستر برسد و همستر بتواند راحت از آن آب بنوشد).


اتاق خواب همستر

همسترها قسمتی از باکس را برای خواب و استراحت روزانه انتخاب کرده و قسمتی دیگر را برای ذخیره و انبار مازاد غذا انتخاب می‌کنند. آنها عاشق جای تاریک هستند پس بهتر است اتاق خواب جداگانه‌ای داشته باشند که برای این منظور می‌توانید از لانه مرغ‌عشق یا از لانه‌های آماده استفاده کنید که چند نمونه آن را در شکل زیر می‌بینید.


                                            اتاق خواب همستر
                                                                            


باید توجه شود که بچه همسترها معمولاً بسیار راحت‌­تر از بین نرده­‌های قفس عبور می‌کنند و در زمانِ تهیه‌ی قفس همستر باید به این نکته مهم توجه داشت که سایز همستر نابالغِ ما، از سایز یک همستر بالغ، کوچکتر است پس این موضوع نباید باعث فرار ناخواسته همستر از قفسش شود چراکه پیدا کردن یک بچه همستر در منزل کار دشواری خواهد بود!

                                                     انواع قفس همستر 3                                                                     

بستر کف قفس همستر

در خصوص بستر کف قفس نیز باید توجه شود که استفاده از مواد غیراستاندارد مثل براده‌چوب یا پوشال مولر می‌تواند برای سلامت همستر بسیار مضر و آسیب‌­زا باشد.مشکلات پوستی، تنفسی، بینایی و ... از جمله رایج­ترین تبعات استفاده از بستر نامناسب می‌باشد.نتیجتاً استفاده از بستر تجاری خرگوش و جوندگان به عنوان اولویت اول همواره توصیه می‌شود. درصورتی که به هردلیلی به بستر تجاری استاندارد دسترسی نداشتیم، استفاده از کاه و کلش شسته و جوشانده شده که از نظر قطعات تیز و برنده بررسی شده است، به عنوان گزینه دوم قابل استفاده می‌باشد.


وسایل بازی همسترها

همسترها حیوانات کوچک و چابکی هستند که اگر در زمانی که در جایگاه نگهداریشان نیستند به آنها دقت نکنید به سرعت از جلوی چشم شما ناپدید شده و گم می‌شوند. تجربه گم کردن همستر در منزل یک تجربه ناخوشایند و استرس‌­زاست که حتی ممکن است به مرگ حیوان براثر گرسنگی، خارج شدن حیوان از ساختمان منزل (با پیداکردن راه های خروج) و یا گم شدن همیشگی همستر شما ختم شود. همچنین همسترها مانند سایر گروه موش­‌شکلان علاقه زیادی به جویدن دارند و گم شدنشان در منزل می‌تواند به سیم‌­کشی‌ها و تأسیسات ساختمان آسیب وارد کند و حتی منجر به برق گرفتگی حیوان شود. پس بهتر آن است که از فرار کردن همسترتان جلوگیری کنید و درهمین راستا باید دقت شود که هرگز همستر را در خانه آزاد نگذارید و همواره یکی از اعضای خانواده مسئولیت مراقبت از همستر را در زمانی که در جایگاه نگهداریش قرار ندارد، برعهده بگیرد. یکی از بهترین وسایل جهت جلوگیری از فرار و گم شدن همستر در زمان بازیِ آزادانه در خانه، استفاده از گوی‌های پلاستیکی مخصوص همستر می‌باشد.

                                                               گوی پلاستیکی همستر                                                                               

این گوی‌ها که به همین منظور تولید می‌شوند از وسط باز شده و همستر را درون آن قرار می‌دهید و همستر شما به شکل کاملاً ایمن می‌تواند در منزل جابه­‌جا شده و سرگرم شود بدون اینکه خطر گم شدنش وجود داشته باشد. این گوی­ها براحتی در بازار قابل تهیه هستند.از قرار دادن اسباب­‌بازی‌های جویدنی رنگ­‌شده و همچنین فلزی در جایگاه همستر خودداری کنید چراکه می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت و حتی مرگ شود.


                                                     اسباب بازی های نامناسب
                                                                        

قرار دادن اسباب­‌بازی‌های جویدنی چوبی و بدون رنگ کاملاً مناسب بوده و می‌تواند استفاده شود. دقت شود که اگر از چوب درختان حرص شده استفاده می‌کنید حتما از عاری بودنشان از آفت­‌کش­ها و قارچ‌کش­ها اطمینان حاصل کنید و حتما پیش از استفاده بشورید و در آب بجوشانید. نردبان و چرخ­‌و­فلک از جمله رایج­ترین اسباب­‌بازی‌های همسترها هستند که می‌توانید با قرار دادنشان در قفس به سرگرم شدن و بازی همسترتان کمک کنید.

                   اسباب بازی‌های مناسب همستر
                                                                                    

چرخ و فلک‌های همستر به دو صورت ثابت (به نرده های قفس متصل می‌شود) و متحرک که هم بیرون از قفس و هم داخل قفس می‌توان استفاده کرد (پایه دارد و روی زمین می ایستد). همسترها عاشق این چرخ‌و‌فلک‌ها هستند.

                                                      چرخ و فلک همستر          
                                                       چرخ و فلک همستر
                                                                  

یک نکته در مورد دندان همستر:

بد نیست که بدانید برخلاف خرگوش­ها، تمام دندان‌های همسترها در طول عمرشان رشد نمی‌کند بلکه فقط دندان‌های جلویی (پیش) قابلیت رشد مادام‌­العمر را دارند و دندان­های آسیاب چنین خصوصیتی ندارند.

 

چک لیستی از تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری از همستر

1- قفس مناسب همستر با لوله های پیچ در پیچ

 

2- پوشال بستر مخصوص جوندگان

 

3- ظرف آبخوری تیله ای

 

4- اتاق خواب 

 

5- چرخ مخصوص بازی داخل باکس

 

6- اسباب بازی های مناسب برای داخل باکس و خارج از باکس

 

 7- غذای اصولی و مناسب

                                      خانه همستر

   



وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.