6
سگ و گربه

آیا موی گربه باعث نازایی می شود؟

  • مدیر سایت مقدم
  • 10 فررودين 1402
  • 9867 مشاهده



رابطه گربه‌ها با ناباروری یا سقط‌‌ جنین در خانم‌ها:

در گذشته اگر زوجی متوجه می‌شدند که بزودی صاحب فرزندی خواهند شد اولین اقدامی که انجام می‌دادند دورکردن خانم باردار از گربه خانگی‌شان بود یا دخترهای جوان از ارتباط با گربه‌ها دچار نگرانی می‌شدند اما آیا این یک باور قدیمی و منقضی شده نیست؟! اگر شما هم هنوز به رابطه نازایی و موی گربه‌ ها یا سقط جنین در خانم‌ها شک دارید حتماً تا پایان این مقاله در انیمال کده با ما باشید.

  

انگل توکسوپلاسما گوندی در گربه‌ها و نازایی:

اساساً انگل‌ها برای ادامه حیات خود به میزبان نیاز دارند، حال بسته به اینکه انگل در میزبان چه شرایطی را طی کند میزبان‌ها به چند ‌دسته تقسیم می‌‎شوند:

میزبان قطعی یا نهایی:

 انگل در میزبان نهایی، چرخه جنسی خود را کامل می‌کند و می‌تواند فرم عفونت‌زای انگل را دفع کند و در واقع میزبان نهایی، ادامه دهنده چرخه زندگی و تولید مثل انگل می‌باشد.

میزبان واسط:

 انگل برای تکمیل چرخه جنسی خود نیاز دارد که در بدن موجود دیگری، برخی مراحل تولید مثل خود را طی کند.

 میزبان تصادفی:

 میزبان تصادفی قطع‌کننده چرخه زندگی و تولید مثل انگل است در واقع میزبان تصادفی نمی‌تواند فرم عفونت‌زای انگل را دفع کند و فقط انگل در بدن میزبان تصادفی کیست‌های بافتی ایجاد می‌کند و باعث بیماریِ خودِ میزبان می‌شود و در صورت مصرف گوشت یا بافت آلوده میزبان، احتمال انتقال بیماری وجود دارد .

انگل توکسوپلاسما گوندی:

 حالا که تفاوت این واژه‌ها مشخص شد، باید با انگلی به نام توکسوپلاسما گوندی آشنا شویم که عامل بیماری توکسوپلاسموزیس می‌باشد. گربه‌ها تنها میزبان نهایی توکسوپلاسما می‌باشند که می‌توانند اووسیت یا فرم عفونت‌زای تخم انگل را از طریق مدفوع خود دفع کنند و سایر پستانداران، پرندگان، جوندگان و حتی انسان‌ها می‌توانند میزبان تصادفی این انگل باشند که از طریق خوردن گوشت آلوده یا از طریق مدفوع گربه بیمار شوند و در چرخه تولید مثلی انگل، نقشی ندارند. در واقع تمام شایعات درباره ارتباط گربه با نازایی و سقط جنین از ارتباط گربه با انگل توکسوپلاسما نشأت می‌گیرد.


گربه‌ها چگونه به انگل توکسوپلاسماگوندی آلوده می‌شوند:

 در صورتی که گربه از موش‌ِ آلوده، تغذیه کرده باشد یا صاحب حیوان از گوشت خام برای غذا دادن به گربه خود استفاده کرده باشد، احتمال آلوده شدن گربه وجود دارد. اگر گربه برای اولین بار با توکسوپلاسماگوندی برخورد کند می‌تواند بیمار شود یا آلودگی را از طریق مدفوع خود انتقال دهد. گربه‌ها تخم انگل (اووسیت) را از طریق مدفوع خود دفع می‌کنند اووسیت بلافاصله پس از دفع، بیماری‌زایی ندارد و باید یک الی پنج روز انکوبه شود (در شرایط مناسب قرارگیرد). گربه‌ها از طریق خوردن بافت‌های آلوده به کیست‌های انگلی درگیر بیماری می‌شوند اما از طریق تخم انگل بیماری را منتقل می‌کنند.


چگونه بفهمیم که گربه ما درگیر بیماری توکسوپلاسموزیس شده است:

بی‌حالی 

افسردگی 

بی اشتهایی 

استفراغ

التهاب ساختمان چشم

کاهش وزن  

لرزش

ضعف عضلانی

فلجی کامل یا موضعی 

اسهال 

دردشکمی


اگرچه نشانه‌های ذکرشده اختصاصی نیستند و بی‌شمار بیماری می‌توانند نشانه‌های فوق را ایجاد کنند اما در صورت مشاهده نشانه‌ها باید به دامپزشک مراجعه شود و از طریق معاینه فیزیکی و آزمایش خون یا تست‌های سرمی ردیابی آنتی‌ژن، می‌توان به تشخیص قطعی درباره بیماری رسید.


انسان‌ها چگونه به توکسوپلاسموزیس مبتلا می‌شوند

از مهمترین راه‌های انتقال بیماری به انسان خوردن گوشت آلوده است در صورتی که گوشت، کم پخته شده باشد یا خام باشد به راحتی این انگل به انسان منتقل می‌شود به همین دلیل مصرف همبرگر در خانم‌های باردار منع مصرف دارد بنابراین در صورتی که باردار هستید اگر از تیترآنتی‌بادی خود در برابر توکسوپلاسما مطلع نیستید از مصرف غذاهای گوشتی خام یا نیم‌پز خودداری کنید.  از دیگر راه‌های انتقال، استفاده از سبزیجات آلوده به انگل است ودر صورتی که سبزیجات به خوبی شسته نشوند به راحتی می‌توانند انگل را به فرد منتقل کنند. گربه‌ها نیز اگر به انگل توکسوپلاسما آلوده باشند و فرد هنگام عوض کردن خاک گربه یا تمیزکردن باکس از دستکش استفاده نکرده باشد و پس از تماس مستقیم دست با مدفوع گربه، دست خود را نشسته باشد و با همان شرایط غذا بخورد احتمال آلوده شدن از طریق گربه وجود دارد که این امر به نظر غیر محتمل می‌رسد.


گربه-و-خانم-باردار

در صورت ابتلا به توکسوپلاسموزیس گربه چه مشکلاتی ایجاد می‌شود:

توکسوپلاسموزیس ممکن است در برخی، تمام نشانه‌های بیماری را داشته باشد و در برخی بدون هیچ علائمی باشد، مثلاً در خانم‌های باردار یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند مشکلات پیچیده‌ای ایجاد می‌کند.


نشانه‌های عمومی:

  • بدن درد 
  • تورم غدد لنفاوی 
  • سردرد
  • تب
  • خستگی 
 

 نشانه‌ها در افراد با سیستم ایمنی ضعیف:

  • سردرد
  • سرگیجه 
  • تشنج 
  • کم شدن بینایی در اثر التهاب ساختمان چشم


در صورت بارداری:

  • مرده‌ زایی
  • سقط جنین 
  • به دنیا آمدن نوزاد با کبد و طحال بسیاربزرگ
  • به دنیا آمدن نوزاد با زردی 
  • به دنیا آمدن نوزاد با عفونت‌های مکرر چشمی

بسیاری از نوزادان پس از تولد نشانه‌های بیماری را نشان نمی‌دهند اما در بزرگسالی دچار مشکلات جدی خواهند شد مثل ناشنوایی، معلولیت‌های ذهنی و یا عفونت‌های بسیار جدی چشم.


خانم-باردار-و-گربه
 

تمام احتمالات درباره برخورد با گربه‌ها وآلوده‌شدن به انگل توکسوپلاسما:

* تنها گربه‌هایی که بیرون از خانه زندگی می‌کنند و موش شکار می‌کنند و البته گربه‌هایی که صاحب آن‌ها به آن‌ها گوشت خام می‌دهد در معرض آلودگی هستند پس اگر شما گربه‌ای دارید که فقط در خانه زندگی می‌کند و گوشت خام نمی‌خورد احتمال آلوده شدن آن به این انگل بسیار کم است.

 

 * تنها گربه‌هایی که برای بار اول به این انگل مبتلا شده‌اند می‌توانند تخم انگل را دفع کنند و اگر در بچگی با انگل برخورد کرده باشند در بزرگسالی پس از برخورد با انگل، تخم انگل را دفع نمی‌کنند.

 

 * به دلیل اینکه بین یک تا پنج روز زمان می‌برد تا تخم انگل عفونت‌زایی پیدا کند احتمال بسیار کمی وجود دارد که درست در زمان تمیزکردن باکس گربه، تخم انگل هم عفونت‌زایی داشته باشد.

 

 * بدلیل اینکه این انگل از طریق گوارش وارد بدن انسان می‌شود در صورتی که خانمی ناچار به تعویض خاک گربه یا تمیز کردن باکس آن باشد، باید از دست زدن به دهان خود تا زمانی که دست‌های خود را نشسته خودداری کند.


بارداری-و-گربه

چطور باید از خودمان در مقابل توکسوپلاسما محافظت کنیم:

اگرچه احتمال آلوده شدن شما به توکسوپلاسما از طریق گربه‌ خانگی‌تان بسیار غیرمحتمل ونادر است، با این حال شما باید کاملاً مراقب خودتان باشید. در زیر راهکارهایی به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند شما را از ریسک ابتلاء به توکسوپلاسما مصون نگه‌ دارد:

 

 * از خوردن گوشت‌های نیم‌پز یا خام بپرهیزید.

 

 * تمام میوه‌ها وسبزیجات که قراراست بصورت خام مصرف شوند بخوبی شسته شوند.

 

 * در حین کار با خاک مثل باغبانی یا هر کار دیگری که با خاک در ارتباط است حتما دستکش بپوشید در صورت نداشتن دستکش حتما دست‌های خود را خوب بشویید.

 

 * اگر باردار هستید ازخانواده، همسایه‌ها یا دوستان خود بخواهید تا در عوض کردن خاک گربه و یا تمیزکردن باکس نگهداری آن‌ها به شما کمک کنند.

 

 * اگر باردار هستید و کسی را ندارید تا در تمیزکردن باکس نگهداری گربه به شما کمک کند حتما از دستکش استفاده کنید و بلافاصله دست‌های خودرا بخوبی بشویید. از گربه خود در برابر بیرون رفتن محافظت کنید.





وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.