نگهداری-خوکچه-هندی
پستانداران خاص خانگی

اصول نگهداری خوکچه هندی

  • مدیر سایت مقدم
  • 10 فررودين 1402
  • 1248 مشاهده

اصول نگهداری خوکچه هندی چیست؟

خوکچه‌ هندی ها یکی از بامزه‌ترین و جذاب‌ترین جوندگان خانگی در جهان محسوب می‌شوند که محبوبیت بسیار زیادی در بین نگهدارندگان حیوانات خانگی کسب کرده‌اند. این جوندگان اهلی که اصالتاً بومی آمریکای جنوبی می‌باشند در ابتدا توسط بومیان آمریکای جنوبی به هدف مصرف گوشت و پرورش به عنوان حیوان خوراکی، اهلی سازی شده‌اند اما امروزه این هدف اهلی سازی به حاشیه رفته و خوکچه‌ هندی به عنوان یکی از حیوانات خانگی مشهور و پرطرفدار در جهان شناخته می‌شوند.


                        خوکچه

قفس مناسب خوکچه هندی: 

خوکچه‌­ هندی نیز همانند تمامی جوندگان خانگی باید در جایگاهی محصور و استاندارد نگهداری شوند. قفس‌های استاندارد خوکچه شباهت‌های بسیار زیادی با قفس‌های خرگوش دارند با این تفاوت که ابعاد و سایز کوچکتری نسبت به قفس خرگوش دارند و این قفس‌ها می‌بایست دارای سینی نگهدارنده بستر باشند تا بتوان در کف آن بستر مناسب را قرارداد به همین دلیل قفس‌های مخصوص پرندگان که قابلیت حفظ بستر در کف آن وجود ندارد به هیچ وجه برای خوکچه هندی مناسب نیستند. از آنجایی که خوکچه‌ها حیواناتی بسیار پر جنب و جوش و بازیگوشی هستند حتماً باید قفس آنها سایزی مناسب با ابعاد خوکچه هندی شما داشته باشد که این موضوع نیز تابع نژاد و سن خوکچه هندی می باشد.


                     قفس-خوکچه-هندی

چه سطوحی برای خوکچه­‌ها نامناسب محسوب می‌شوند؟

خوکچه­‌ها بالشتک­های ظریف و حساسی در کف دست و پاهایشان دارند که بسیار آسیب پذیر بوده و براحتی با راه رفتن بر روی سطوح نامناسب و یا خیس در طولانی مدت دچار التهاب، عفونت و آسیب می‌شود. به همین دلیل استفاده از بستر مناسب که هم جنس مناسب و هم عمق مناسبی داشته باشد در نگهداری از خوکچه‌ها اهمیت بسزایی دارد. تمامی انواع سطوح رایج در کف منازل که ما بر روی آنها راه می‌رویم مثل فرش، موکت، پارکت، سرامیک، سنگ، کاشی، موزاییک و ... برای خوکچه‌ها نامناسب محسوب می شوند! همچنین هر نوعی از سطوح خشن، سخت، لیز، سر، زبر، برنده و ساینده نیز نامناسب هستند. 


چه بستری برای خوکچه‌­ هندی مناسب است؟

 برای تهیه بستر خوکچه‌ها باید به دو مورد توجه کرد: 1- جنس بستر و 2- ضخامت بستر


جنس بستر: 

درست عین بستر خرگوشها هر بستر غیرخشنی که قابلیت فنری و ضربه گیری داشته باشد برای خوکچه­‌ها نیز مناسب است که در این بین بسترهای تجاری استاندارد خرگوش و جوندگان ایده آل ترین گزینه ممکن است. این بسترها قابلیت جذب مناسبی نیز دارند. اما اگر به هردلیلی به بسترهای تجاری استاندارد دسترسی نداشتیم می‌توانیم از "کاه و کلش" که بقایای ساقه غلاتی همچون گندم، جو و ذرت، بعد از برداشت در زمین کشاورزی هستند به عنوان بستر استفاده کنیم.کاه و کلش بدلیل تجاری نبودن می توانند ناقل بیماریها و آلودگی های مختلفی باشند به همین دلیل حتماً پیش از استفاده باید یک بار در آب جوشانده شده و خشک شوند و قبل از استفاده حتماً باید از لحاظ قطعات تیز، برنده و خطرناک برای اندامهای حرکتی، چشمها و صورت خوکچه مورد بررسی قرار بگیرند و پاکسازی شوند. 

ضخامت بستر: 

نکته حائز اهمیت بعدی ضخامت بستر است یک بستر با جنس مناسب اما با عمق نامناسب، می‌تواند شدیداً مشکل ساز باشد بنابراین از هر نوع بستر مناسبی که استفاده می‌کنید باید توجه داشته باشید که حداقل ضخامت بین 7 تا 10 سانتی متر بستر در کف جایگاه خوکچه ریخته شود.


                                    جایگاه-خوکچه-1

بستر کف قفس هر چند وقت یکبار باید تمیز شود؟

خوکچه­‌ها بطور طبیعی موجودات شلخته‌ای هستند و معمولاً در تمام قسمت­های بستر ادرار می‌کنند در نتیجه لزوم تعویض متناوب بستر خوکچه­‌ها بسیار بیشتر از خرگوش­ها و همسترها توصیه می‌شود تا بستر آلوده، محل رشد باکتری­ها، قارچها و سایر عوامل بیماریزا برای حیوان نشوند.با استفاده از علوفه بند و ظروف آب قمقه ای (ساچمه ای) و نصب آنها در دیواره داخلی قفس می‌توانیم از آلوده شدن آب و غذا جلوگیری کنیم. 


مدت زمانی که خوکچه می‌تواند در خانه آزاد باشد چقدر است؟

هرنوع آزاد گذاشتن بدون نظارت خوکچه در منزل، هم برای خوکچه و هم برای لوازم منزل خطرناک است که یکی از مهم‌ترین آنها بلعیده شدن اشیاء فلزی خطرناک از جمله فلزات سنگین و مسموم کننده توسط خوکچه و یا جویده شدن سیم‌های برق توسط خوکچه اشاره کرد که هم خطر برق گرفتگی برای خوکچه دارد و هم می‌تواند آسیب جدی به تجهیزات خانه وارد سازد. به همین دلیل هرگز نباید خوکچه‌­ها را بدون نظارت حداقل یکی از اعضای خانواده در خانه آزاد گذاشت.از آنجایی که خوکچه‌ها به دلیل داشتن بالشتک در کف دست و پاها حساسیت کمتری نسبت به بستر نامناسب دارند تعداد ساعات بیشتری از روز را نسبت به خرگوشها می‌توانند در کنار خانواده بگذرانند اما این به این معنا نیست که آنها را روی بستر نامناسب تنها بگذارید و فقط می‌توانید زمانی که قصد بازی کردن با خوکچه خود را دارید آنها را از جایگاهشان خارج کنید که این می‌تواند چند ساعت در طول شبانه روز باشد. 

 

 




وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.