اصول-نگهداری-کاکاتیل
پرندگان

راهنمای کامل نگهداری عروس هلندی

  • مدیر سایت مقدم
  • 09 فررودين 1402
  • 1426 مشاهده

اصول نگهداری عروس هلندی (کاکاتیل)

کاکاتیل که در ایران با اسم ساختگی عروس هلندی شناخته می‌شود را می‌توان به عنوان یکی از پرطرفدارترین طوطی سانان خانگی در ایران و جهان معرفی کرد.اصول نگهداری عروس هلندی دارای متد های خاص خودش است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. همچنین برای خواندن مقاله های بیشتر در مورد نگهداری حیوانات و تهیه غذاهای ان ها میتوانید از فروشگاه اینترنتی انیمال کده دیدن کنید و در صورتی که نیاز به مشاوره داشتید با ما تماس بگیرید.

 

ویژگی های عروس هلندی

 عروس هلندی به دلایل متعددی به این شهرت و محبوبیت رسیده‌اند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • تکثیر نسبتاً آسان در قفس و حتی در شرایط عادی یک منزل مسکونی
  • جثه نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ این موجودات
  • عدم تولید جیغ‌های بلند و گوش خراش بسیاری از دیگر طوطی‌سانان
  • هوش مناسب جهت آموزش سخنگویی و بازی­های مختلف عروس هلندی
  • ظاهر جذاب و زیبا بدلیل داشتن تاج و لکه گونه­‌ای روی صورت و همچنین وجود طیف گسترده‌­ای از مورف­ها و طرح و رنگ­های مختلف که بدلیل جهش ژنتیکی در اسارت ایجاد شده‌­اند.
                                              عروس هلندی در حال پرواز
 

عروس هلندی اصالتاً بومی استرالیا هستند و برخلاف اسم ساختگی ایرانیشان هیچ ارتباطی با هلند ندارند! آنها پرندگان اجتماعی هستند که در طبیعت بصورت گروهی دیده می‌شوند و در محل­های تغذیه گروهی غذا می‌خورند. قبل از تهیه کاکاتیل به عنوان پرنده­‌ خانگی، باید اصول نگهداری صحیح آنها را بدانید . با ما همراه باشید تا با این اصول نگهداری عروس هلندی آشنا شود. 

                                     
                                             عروس هلندی یا کاکاتیل نر و ماده


مکان نگهداری عروس هلندی! قفس! واجب یا ظالمانه ؟؟؟

خیلی از مردم تصور می‌کنند که قفس پدیده‌­ای ظالمانه است و اگر کاکاتیل رام و دست‌­آموز باشد دیگر نیازی به قفس نیست. اما این یک تفکر اشتباه است. و یکی از اصلی ترین اصول نگهداری عروس هلندی ، تهیه قفسی مناسب است.باید دقت شود که حتی دست­‌آموز‌ترین کاکاتیل ­‌ها نیز برای نگهداری در محیط منزل نیازمند قفس می‌باشند و قفس عامل امنیت و سلامت پرندگان­ خانگی شماست. بدلیل هوش فراوان و بازیگوشی و کنجکاوی ناشی از این هوش و بدلیل منقار قدرتمند و تخریب‌گر طوطی‌­سانان، در صورتی که عروس هندی بدون نظارت و کنترل، همانند سایر اعضای خانواده در منزل آزاد و رها باشند (مشابه سگ­‌ها و گربه‌­ها) این شرایط باعث درخطر افتادن سلامت و جان آنها خواهد شد و می‌تواند به صدمات جبران ناپذیر منتهی شود که نمونه­‌های آن در ایران و جهان بسیار است. 


عروس هلندی سگ و گربه نیستند!

عروس هلندی، بدن و اندام­های ظریف، حساس و آسیب پذیری دارند که با یک حرکت غافلانه و سریع انسانها یا اشیاء می‌تواند به یک برخورد و سانحه شدید برای این پرندگان منتهی شود که به ضربه به سر، شوک، خونریزی، شکستگی، مشکلات روانی و در بدترین حالت حتی به مرگ پرنده منتهی شود.

 

اگر کاکاتیل‌ها به طور دائم آزاد باشند چه مشکلاتی برایشان به وجود می‌آید؟

 

یکی دیگر از اصول نگهداری عروس هلندی ، کنترل این حیوانات میباشد. ذهن کنجکاو و جستجوگر کاکاتیل و کمک گرفتن از ابزار قدرتمند منقارشان می‌تواند به جویدن و بلعیدن اشیاء خطرناک منجر شود. جویدن و بلعیدن مواد پلاستیکی، فلزی و نخی و پارچه‌ای از جمله شایع‌‌ترین معضلات هستند که می‌توانند به انسداد دستگاه گوارش، ایجاد زخم­های لوله گوارشی و حتی پارگی آن و همچنین ایجاد مسمومیت بخصوص با فلزات سنگین منتهی شود که درمان هر یک از این عوارض مسیری سخت و طولانی را در پی دارد که حتی ممکن است نیازمند جراحی برای برطرف شدن آنها باشد.ضمناً جویدن کابل­‌های برق توسط طوطی‌­ها می‌تواند جدای از تمام خطرات ذکر شده در بالا باعث برق گرفتگی حیوان و آسیب به زیرساخت‌های منزل شما نیز شود. 

پس لطفاً هرگز دست­اموز بودن پرنده را دلیلی بر عدم نیاز به قفس تلقی نکنید!

 

قفس مفهوم منفی و اسیر بودن برای پرندگان شما را ندارد بلکه خانه‌ای امن برای سالم ماندن پرندگان شما از آسیب­‌ها و خطرات موجود در منزل است.

 

چه مواقعی باید کاکاتیل را بیرون از قفس آورد؟

کاکاتیل شما تنها در ساعاتی از شبانه روز می‌تواند بیرون از قفس باشد که قصد بازی و نوازش او را دارید و یا حداقل یکی از اعضای خانواده مراقب رفتارهای اوست و می‌بیند که او کجاست و چه می‌کند بیرون باشد. درغیر اینصورت حتی ساعتی غفلت می‌تواند خطرآفرین باشد.

 

قفس مناسب عروس هلندی:

قفس مناسب برای طوطی­‌سانان، قفس‌های عمودی هستند که ارتفاع آنها بیش از طول و عرضشان است به این دلیل که کاکاتیل ها پرندگان بالارونده با کمک منقارشان هستند و به صعود موانع علاقه دارند و قفس‌های مرتفع این رفتار طبیعی آنها را برآورده می‌کند.

 
                                         نمونه قفس مناسب عروس هلندی

همچنین میله‌های قفس می‌بایست از جنس استیل ضد‌زنگ و قابل ضدعفونی باشد و ضخامت میله­‌ها به اندازه‌‌ای باشد که پرنده قادر به خم کردن آنها با منقارش نباشد و فاصله میله‌ها نیز بقدری زیاد نباشد که پرنده بتواند از لای آنها فرار کند.

 
                                          نمونه قفس مناسب کاکاتیل

محل قرارگیری قفس:

 

یکی دیگر از اصول نگهداری عروس هلندی جاگیری قفس میباشد. قفس باید در محلی ثابت و درمعرض دید قرار داشته باشد تا همیشه وضعیت قفس، وسایل داخل آن، نظافت کف قفس و خود پرنده قابل بررسی و نظارت باشد. همچنین قفس پرنده هرگز نباید در مسیر جریان باد کولر و اسپلیت قرار داشته باشد چون باعث مشکلات و بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری­های تنفسی برای پرنده خواهد شد. همچنین آفتاب مستقیم مداوم نیز می‌تواند باعث گرمازدگی و حتی مرگ پرنده بویژه در فصل تابستان شود به همین دلیل قفس نباید درمعرض آفتاب مستقیم باشد اما آفتاب گرفتن در طول روز و قبل از ظهر برای سلامت پرنده مفید است ولی حتماً باید با نظارت یکی از اعضای خانواده باشد و پس از مدتی دوباره به سایه برگردد.دقت شود که آفتاب با مانع مثل از پشت شیشه یا توری خواص لازم برای پرنده را ندارند و مفید نمی‌باشند. 


اگر به سگ علاقه دارید بخوانید: نگهداری صحیح توله سگ و بچه گربه


وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.