بیماری-کلسی-در-گربه-1
سگ و گربه

بیماری کلسی ویروس در گربه ها

  • مدیر سایت مقدم
  • 10 فررودين 1402
  • 7101 مشاهده

معرفی بیماری کلسی ویروس گربه ها

کلسی ویروس در گربه ها، یکی از بیماری‌های بسیار واگیردار در بین گربه‌هاست که عمدتا بخش فوقانی دستگاه تنفسی را درگیر میکند. این ویروس همه‌گیری جهانی دارد و اگر بطور همزمان با هرپس ویروس تیپ۱ در گربه‌ها اتفاق بی‌افتد حیوان دچار بیماری فوق حاد تنفسی میشود. این بیماری که در فصول سرد شیوع بیشتری دارد، عمدتا بر روی دستگاه تنفس اثر میگذارد. اما بر روی سایر ارگان‌ها مثل دستگاه گوارش و محوطه دهانی ودندان‌ها هم میتواند اثرگذار باشد. 

عامل بیماری کلسی ویروس گربه:

عامل بیماری کلسی ویروس، یک آر ان ای ویروس کوچک تک رشته بنام کلسی ویروس است که از خانواده کلسی و یریده میباشد. این خانواده میتواند طیف وسیعی از مهره‌‌داران را درگیر کند.لازم به ذکر است کلسی ویروس گربه‌ها به هیچ عنوان تهدیدی برای انسان‌ها محسوب نمیشود و نمیتواند انسان‌ها را بیمار کند، اما ویروسی از خانواده کلسی و یریده وجود دارد که بیماری خفیف گوارشی در انسان‌ها ایجاد میکند.


راه‌های انتقال بیماری کلسی:

1)ویروس هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیرمستقیم میتواند وارد بدن حیوان شود.
2)ویروس بصورت مستقیم میتواند از طریق تماس با ترشحات بینی و دهان و چشم گربه آلوده وارد بدن گربه سالم بشود. و به شکل غیرمستقیم نیز از طریق لباس، دست آلوده کسی که گربه بیمار را حمل کرده است، از طریق ظرف غذا و یا جای خواب آلوده نیز میتواند وارد بدن گربه سالم شود.

روند بیماری‌زایی ویروس کلسی در بدن گربه:

ویروس ابتدا از طریق دهان یا بینی وارد بدن گربه میشود و به سرعت در غدد لمفاوی سر و گردن پخش میشود، دوره کمون یا نهفتگی ویروس ۳ الی ۴ روز است و بعد از آن به سرعت در سایر ارگان‌ها نیز پخش میشود.ویروس باعث نکروز شدن سلول‌های بافت پوششی شده و همچنین باعث ایجاد زخم‌های شدید در محوطه دهانی میشود.این ویروس در ارگان‌هایی مثل مفاصل میتواند باعث آرتریت شود و همچنین میتواند باعث پنومونی‌های چرکی یا اکسوداتیو شود که این موارد غالبا به ندرت اتفاق می‌افتد. 
 


نشانه‌های بیماری:

در ابتدا نشانه‌های بیماری شبیه سرماخوردگی‌ست، که علائمی نظیر تب ،گرفتگی بینی ،آبریزش از چشم و بینی و دهان، بی اشتهایی، بی حالی و در حدت بیشتر می‌توان به زخم های شدید دهانی اشاره کرد.

                                           علائم بیماری کلسی گربه


طول دوره بیماری از ۱۰روز تا ۶ هفته میتواند متفاوت باشد. و در این میان عفونت‌های ثانویه باکتریایی هم‌ میتواند اتفاق بی‌افتد، و وضعیت را برای حیوان بدتر کند. گربه به دلیل زخم‌های دهانی شدیدا بی اشتها میشود و کاهش وزن شدید خواهد داشت و همچنین در صورت بارداری سقط جنین اتفاق خواهد افتاد. در برخی موارد حیوان کاملا بهیود پیدا میکند اما در برخی موارد دچار فرم مزمن بیماری خواهند شد. سویه دیگری از ویروس وجود دارد که FCV-VS نام دارد، این سویه از ویروس شکل حادتری از بیماری را ایجاد میکند و غالبا گربه‌ی درگیر را، به کام مرگ میکشاند. این سویه جهش یافته از کلسی ویروس تنها یکبار در ایران گزارش شده است و باعث خونریزی در کل بدن میشود و همچنین التهاب در نواحی پدهای دست و پا ایجاد میکند و بدلیل مشکلات کبدی چشم‌ها ودهان ممکن است زرد رنگ‌ باشند ،لازم به ذکر است واکسیناسیون نمیتواند ایمنی در برابر این این سویه جهش یافته ایجاد کند.


تست و تشخیص بیماری کلسی گربه:

معمولا بر اساس تاریخچه و علائم بالینی میتوان به تشخیص رسید، در نتیجه از طریق تاریخچه عدم واکسیناسیون، نداشتن مادر، حضور در پرورشگاه‌ها و پایین بودن سن، در اینگونه شرایط جهت وجود کلسی ویروس در گربه بررسی میشود. در آزمایش خون ممکن است افزایش ناگهانی گلبول‌های سفید یا لکوسیتوز دیده شود. آزمایش‌های بیوشیمیایی اهمیت چندانی ندارند، رادیوگراف از قفسه سینه هم ممکن است الگوی پنومونی را نشان دهد. برای تشخیص تست‌های سریع تشخیصی وجود ندارد و تشخیص بر پایه تاریخچه و علائم بالینی است. گربه‌ها تا آخر عمر پس از بهبودی هم ‌میتوانند ویروس را دفع کنند . 

 


درمان گربه ای مبتلا به کلسی :

هنگامی که گربه شما علائم تنفسی مثل سرفه دارد سریعا به دامپزشک مراجعه کنید اگر چه درمان مشخصی برای بیماری‌های ویروسی وجود ندارد اما باید بلافاصله درمان‌های حمایتی شروع شود.
                                                    درمان بیماری کلسی گربه


نواحی دور چشم مرتبا باید تمیز شود و برای رفع گرفتگی بینی از قطره‌های بینی استفاده شود. همچنین از داروها ی ضد احتقان برای گرفتگی بینی استفاده می‌شود . بدلیل زخم‌های دهانی، حیوان دچار بی‌اشتهایی میشود. باید غذاهای نرم و خوشبو در اختیار حیوان قراردهید تا تمایل به خوردن داشته باشد. اما اگر زخم‌ها بسیار شدید باشد و حیوان نتواند غذا بخورد، باید دامپزشک از لوله‌های معدی کمک‌ بگیرد و در طول این مدت باید حتما حیوان تحت مایع درمانی قرار بگیرد تا از دهیدره شدن حیوان جلوگیری شود. لازم به ذکر برای جلوگیری از عفونت‌های ثانویه باید از آنتی‌بیوتیک تراپی نیز کمک گرفت.


پیشگیری و واکسیناسیون کردن گربه: 

در واکسن‌های سه گانه گربه‌ها، واکسن کلسی ویروس گربه وجود دارد. و باید دوز اول را در ۸ هفتگی و سپس ماه بعد تکرار ماهیانه بصورت تزریقی انجام شود و بعد از آن سالیانه واکسن‌ بصورت قطره بینی باید استفاده شود تا از احتمال ابتلای کلسی ویروس گربه ها کم شود. 





وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.