انتخاب-حیوان-مناسب
سگ و گربهحیوانات حیات وحشپستانداران خاص خانگیپرندگان

نقشه راه خرید حیوان خانگی

  • مدیر سایت مقدم
  • 09 فررودين 1402
  • 541 مشاهده

حیوان خانگی مناسب با شرایط ما چیه؟

هر انتخاب درستی مستلزم فکر و بررسی‌های همه جانبه است؛ انتخاب حیوان خانگی مناسب هم از این قائده مستثنا نیست. سوال اساسی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که از کجا بفهمم چه حیوان خانگی برای من مناسب است؟! اگر می‌خواهید بهترین انتخاب را در مورد خرید حیوان خانگی‌تان داشته باشید حتماً تا پایان این مقاله با ما باشید تا شما را به یک جمع‌بندی کامل در مورد انتخابتان برسانیم.

سوالات اساسی که پیش از انتخاب حیوان خانگی‌تان باید از خودتان بپرسید:

 مسلماً دلیل اصلی همه ما برای داشتن حیوان خانگی رسیدن به آرامش و داشتن همراهی همیشگی و سرگرم کننده است و این حیوان خانگی پس از ورد به زندگی ما به سرعت عضوی از خانواده ما خواهد شد، بنابراین انتخاب اینکه کدام ‌حیوان خانگی برای ما مناسب است نیازمند این است که شناخت دقیق‌تری نسبت به ویژگی‌های فردی خودمان داشته باشیم و بدانیم که از حیوان خانگی‌مان چه انتظاراتی داریم تا بتوانیم بیشترین لذت را از همراهی او ببریم.


در زیر به چند ویژگی فردی مهم می‌پردازیم که پاسخ به آنها بسیار کمک‌ کننده خواهد بود:

آیا فرد فعالی هستید؟

برای مثال اگر فرد فعالی هستید و عادت به ورزش صبحگاهی دارید و در روز زمانی را برای پیاده‌روی و دویدن تعیین می‌کنید سگ‌ها می‌توانند همراه ایده‌آلی برای شما باشند اما اگر دلتان می‌خواهد تا نیمه‌های روز در رختخواب خود استراحت کنید و روی کاناپه خود سریال مورد علاقه‌تان را تماشا کنید در اینصورت گربه‌ها همراه بهتری خواهند بود.

چقدر اهل سفر هستید؟

اگر شما به منظور کار یا تفریح دائماً در حال سفرکردن هستید و باید برای مدت طولانی خانه را ترک کنید باید بدانید که سگ‌ها نمی‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند مخصوصاً اگر سگ شما به کسی غیر از شما عادت نداشته باشد و ناچار باشید مرتباً آن را به پانسیون بسپارید. گفته می‌شود گربه‌‌ها تحمل دوری صاحب خود را بیشتر از سگ‌ها دارند اما گربه‌ها نیز حداکثر تا دو روز می‌توانند این دوری را تاب بیاورند.

تا چه حد آرام بودن فضا برای شما مهم است؟

در صورتی که شما فردی پر جنب‌ وجوش هستید و از دورهمی‌ها و شلوغی لذت می‌برید باز هم سگ‌ها می‌توانند بهترین همراهان شما باشند اما اگر فردی آرامش‌طلب هستید و از سروصداهای اضافی خوشتان نمی‌آید گربه‌ها همراه بهتری برای شما خواهند بود.

آیا در خانواده زندگی می‌کنید؟

اگر تنها زندگی می‌کنید بنابراین انتخاب حیوان خانگی تنها به شما و ویژگی‌های شخصیتی شما مربوط می‌شود اما اگر در خانواده زندگی می‌کنید پذیرفته شدن حیوان خانگی‌تان از سوی خانواده امری مهم است و همه اعضای خانواده باید بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و مثل عضو جدید خانواده آن را بپذیرند.

آیا فرزندی دارید؟

در صورت داشتن فرزند یا فرزندان باید به سن و موقعیت فرزند یا فرزندان خود از نظر سلامتی و آلرژی توجه کنید برای مثال بچه گربه‌ها همراهان مناسبی برای کودکان زیر ۳ سال نیستند و گربه‌های بزرگتر رفتار بهتری با کودکان دارند یا نژادهای مختلف سگ‌ها می‌توانند رویکرد متفاوتی نسبت به کودکان داشته باشند پس سن و موقعیت فرزندانتان نکته شایان توجهی‌ست.

آیا شما یا عضوی از خانواده شما آلرژی دارد؟

اگر آلرژی دارید یا عضوی ازخانواده شما آلرژی دارد باید در انتخاب حیوان خانگی خود مد نظرقرار دهید برای مثال موهای بلند گربه‌ها و سگ‌ها می‌تواند اوضاع را برای شما یا اعضاء خانواده شما بدتر کند بنابراین باید نژادی از سگ‌ها یا گربه‌ها را انتخاب کنید که آلرژی‌زایی کمتری داشته باشند برای مثال نژاد پودل با اینکه موهای بلندی دارد اما از نظر آلرژی‌زایی گزینه مناسب‌تری می‌باشد. 

آیا در حال حاضر حیوان خانگی دارید؟

اگر در حال حاضر حیوان خانگی دارید و قصد دارید دوباره حیوان خانگی جدیدی بخرید باید شرایط نگهداری و ارتباط بین دو حیوان یا بیشتر را در نظر بگیرید و برای هزینه‌های دوچندان خودتان را آماده کنید.

آیا از نظر مالی برای هزینه‌های غیر منتظره آمادگی دارید؟

قطعاً شما برای هزینه‌های خوراک، نظافت، جای نگهداری، جراحی عقیم‌سازی و چکاپ مرتب دامپزشکی برنامه‌ریزی کرده‌اید اما آیا برای هزینه‌های غیر منتظره هم آمادگی دارید؟! منظور از هزینه‌های غیرمنتظره بیماری‌ها و یا جراحی‌هایی‌ست که شما برای آن‌ها برنامه‌ریزی نکرده‌اید به خاطر داشته باشید شما مسئول نگهداری حیوان خود هم در سلامتی و هم در بیماری هستید بنابراین بهتراست برای هزینه‌های بیشتری نسبت به هزینه‌های اولیه نگهداری، آمادگی داشته باشید.

آیا وقت آزاد دارید؟

اگر شما فرد پر مشغله‌ای هستید و زمان زیادی ندارید تا در خانه وقت بگذرانید در اینصورت انتخاب توله‌های زیر ۳ ماه انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود زیرا آموزش و تربیت این توله‌ها پروسه‌ای زمان‌بر است و مستلزم داشتن وقت آزاد زیادی است.

آیا فضای مناسب برای بازی حیوانات دارید؟

اگر شما در آپارتمان زندگی می‌کنید و فضایی برای آزاد گذاشتن و بازی کردن حیوان خود ندارید باید به نژاد سگی که انتخاب می‌کنید حتماً دقت کنید زیرا سگ‌های بسیار بزرگ‌ یا سگ‌های اکتیو با فعالیت بالا گزینه مناسبی برای شما نخواهند بود.

سوالات بی‌شماری باید از خودتان بپرسید تا دقیق‌ترین انتخاب را داشته باشید اما دو سوال اساسی وجود دارد که حتماً پیش از خرید هر نوع حیوانی باید به آن‌ها پاسخ بدهید:

* آیا خود و خانواده‌تان آمادگی لازم برای نگهداری همه جانبه از حیوان خانگی تان را دارید و می‌توانید به عنوان عضو جدیدی از خانواده از آن استقبال کنید؟

* آیا متعهد می‌شوید که هم در سلامتی هم در بیماری از حیوان خانگی‌تان مراقبت کنید؟

اگر توانستید به پاسخ‌های قاطعی در مورد سوالاتی که در بالا ذکر شد برسید پس آمادگی لازم برای بررسی شرایط و ویژگی‌های انواع حیوانات را به منظور انتخاب صحیح دارید پس در ادامه مقاله با ما باشید تا با توضیح مختصری درباره شرایط نگهداری و ویژگی‌های کلی رفتاری حیوانات مختلف در انتخاب بهترین حیوان خانگی به شما کمک کنیم:

سگ‌ها:

سگ‌ها حیوانات مهربان و دوست‌داشتنی هستند که طیف گسترده‌ای از نژادهای مختلف را شامل می‌شوند و هر نژاد ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را دارد و برای انتخاب سگ‌ها به عنوان همراه باید در قدم بعدی نژاد مناسب با شرایط خود را انتخاب کنید اما بطور کلی اگر فردی فعال هستید که به ورزش و دویدن روزانه علاقه دارید و دنبال همراهی همیشگی و پرجنب و جوش هستید سگ‌ها بهترین گزینه هستند.سگ‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند و شما باید برای یک تعهد طولانی‌ مدت آماده باشید. در صورتی که واکسیناسیون آن‌ها به موقع انجام شود و قرص‌های ضدانگل بطور منظم مصرف شود نمی‌توانند از نظر بیماری‌های مشترک برای شما دردسرساز شوند و می‌توانید با خیال راحت حتی در صورت داشتن بچه‌های کوچک از آن‌ها مراقبت کنید.سگ‌ها موجودات حساسی هستند و شما باید زمان زیادی را برای وقت گذرانی با آن‌ها صرف کنید، تنها گذاشتن سگ‌ها حتی برای ساعاتی می‌تواند شدیداً در روحیه آن‌ها اثرگذار باشد.هزینه‌های عمومی سگ‌ها شامل جای مناسب برای خواب، نظافت، خوراک، اسباب‌بازی‌های مناسب، جراحی عقیم‌سازی، چکاپ‌های مرتب دامپزشکی می‌باشد.

گربه‌ها:

گربه‌ها می‌توانند بهترین همراه شما باشند، گربه‌ها برخلاف تصور همه موجوداتی بسیار اجتماعی و نیازمند توجه هستند اگر چه نیاز آن‌ها به توجه به اندازه سگ‌ها نیست اما بسیار احساسی هستند و باید با آن‌ها مثل عضوی از خانواده خود رفتار کنید.گربه‌ها می‌توانند تا ۱۵ سال هم عمر کنند و باید برای یک تعهد طولانی مدت آماده باشید و از نظر بیماری‌های مشترک با انسان در صورت واکسیناسیون منظم و نگهداری در خانه و خوردن غذاهای خشک یا پخته می‌تواند این نگرانی در مورد بیماری‌های مشترک با انسان به حداقل برسد.گربه‌ها عادت بیرون رفتن و گشت‌‌وگذار بیرون از خانه را دارند البته در صورت عقیم شدن این عادت تا ۹۰درصد اصلاح می‌شود اما شما باید در نظر بگیرید که فضایی امن برای رفت و آمد گربه خود باید داشته باشید تا از خطرات احتمالی در امان باشد.یکی از عادت‌های مهم گربه‌ها پنجه کشیدن است که غالباً برای تعیین قلمرو یا کشیدن عضلات‌شان یا زمانی که هیجان‌زده می‌شوند انجام می‌دهند مثل زمانی که بعد از مدت طولانی شما به منزل برمیگردید، اگر شما به مبلمان گران ‌قیمت خود خیلی علاقه دارید باید برای رفع این نیاز گربه، از اسباب‌بازی‌ها و وسایل مخصوص پنجه کشیدن که در تمام پت‌شاپ‌ها وجود دارد استفاده کنید تا این رفتار گربه‌تان موجب آزار شما نشود.هزینه‌های عمومی نگهداری گربه شامل جای مناسب برای خواب، باکس نگهداری، خوراک، نظافت، خاک، اسباب‌بازی‌های مخصوص گربه‌ها، جراحی عقیم‌سازی و چکاپ‌های مرتب دامپزشکی می‌باشد.

پرنده‌ها: 

پرنده‌ها از زیباترین مخلوقات خداوند هستند اما نگهداری آن‌ها به همین راحتی نیست پرنده‌ها موجوداتی باهوش و اجتماعی هستند و شدیداً به حضور صاحبشان نیاز دارند و اگر برای حتی یک روز آن‌ها را در قفس تنها بگذارید باید عواقب گوشه‌نشینی و ناراحتی و افسردگی پرنده خود را بپذیرید .پرنده‌ها در طبیعت زندگی کاملاً متفاوتی نسبت به قفس دارند آن‌ها قلمرو گسترده‌ای برای زندگی خود دارند بنابراین باید حدالامکان قفس بزرگی برای آنها انتخاب کنید تا بتوانند بال‌های خود را کامل باز کنند و از این سوی قفس به آن سوی قفس پرواز کنند، اگر اتاق مناسب و امنی در خانه دارید که پرنده بتواند آزادانه بدون هیچ خطری در آن پرواز کند و قفس صرفاً برای خواب پرنده باشد می‌توانید از قفس کوچکتری هم استفاده کنید.عمر پرنده‌های مختلف متفاوت است برای مثال طوطی‌ها می‌توانند حتی بیشتر از صاحب خود عمر کنند اما این در شرایطی‌ست که بخوبی از آن‌ها نگهداری شود، در صورت امکان بهتر است از دو یا چند پرنده بطور همزمان نگهداری کنید زیرا پرنده‌ها موجوداتی بسیار اجتماعی هستند و تنها ماندن در قفس برایشان آزاردهنده است.هزینه‌های عمومی نگهداری پرنده‌ها به مراتب کمتر از نگهداری سگ‌ها و گربه‌هاست و شامل قفس مناسب،غذا و چکاپ‌های دامپزشکی در صورت نیاز میباشد . 

خرگوش: 

خرگوش‌ها میتوانند همراه خیلی خوبی برای انسان‌ها باشند .آنها بین ۷ تا۱۰سال عمر میکنند پس باید مسئولیت این چند سال همراهی را بپذیرید.خرگوش‌ها به مراقبت روزانه نیاز دارند، اگر به آرامی‌ آن‌ها را بغل نکنید آن‌ها نسبت به آغوش و نوازش شما احساس ناامنی خواهند کرد. خرگوش‌ها سیستم گوارشی حساسی دارند بنابراین برای اینکه تمام اقلام مورد نیاز به آن‌ها برسد باید رژیم غذایی متنوعی داشته باشند.خرگوش‌ها نیاز به محیط آرام دارند پس یک خانواده پر جمعیت یا خانه‌ای که در آن چندین حیوان بطور همزمان نگهداری میشوند جای مناسبی برای نگهداری خرگوش نخواهد بود .خرگوش‌ها هم مثل سایر حیوانات خانگی به چکاپ‌ دامپزشک نیاز دارند تا از زندگی شادتر و سالم‌تری بهره‌مند باشند.

ماهی‌ها:

تماشای ماهی‌ها وقتی در حال حرکت در آب هستند بسیار آرامش‌بخش است، ماهی‌ها همراهان بی‌آزاری هستند زیرا بسیار آرام و بی سر و صدا هستند ،از تنهایی دچار رنجش نمیشوند، نیاز به نظافت دائمی یا فعالیت‌های روزانه ندارند، به چکاپ مرتب دامپزشکی نیاز ندارند و هزینه‌های کمی برای صاحبان خود دارند .

حرف آخر...

پیش از خرید حیوان خانگی از سلامت آن توسط دامپزشک اطمینان حاصل کنید .



وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.