پرشین-کت
سگ و گربه

راهنمای جامع گربه پرشین

  • مدیر سایت مقدم
  • 10 فررودين 1402
  • 5082 مشاهده

همه چیز درباره گربه پرشین

گربه پرشین کت یا گربه ایرانی یکی از زیباترین و محبوب‌ترین نژادهای گربه در دنیاست. ما در این مقاله سعی کردیم که برخوردی خلاصه و و ساده با گربه نژاد ایرانی داشته باشیم و با بررسی مهمترین جوانب این گربه ها، یک شناخت اجمالی درست به شما داده باشیم.این مقاله با تاریخچه گربه ایرانی شروع میشه و بعد بر روی جوانب کلی این گربه های فارغ از گونشون میپردازه. در مرحله بعدی نیز با بررسی انواع گونه این حیوانات شناخت دقیقت تری رو به شما میده و انتها نیز چند نکته مهم در نگهداری پرشین کت رو در اختیار شما میذاره. پس با انیمال کده همراه باشید تا این گربه زیبارو بهتر بشناسید.

تاریخچه گربه ایرانی

گربه ایرانی یکی از قدیمی‌ترین نژادهای گربه در دنیاست و از آنجایی که تمام گربه‌هایی که زمان زیادی از پیدایش آنها می‌گذرد گذشته مبهمی دارند لذا گربه پرشین کت هم از این قاعده مستثنی نیست و گذشته مبهمی دارد اما تنها اطلاعاتی که از ورود گربه ایرانی به اروپا و آمریکا وجود دارد به شرح زیر است.یکی از جهانگردهای ایتالیایی بنام Pietro Della Valle برای اولین بار این گربه را از ایران به ایتالیا برد.در ابتدا گربه ایرانی را گربه شنی می‌نامیدند زیرا پدهای دست‌ها و پاها از استواری و ضخامتی برخوردار بود که گویی مناسب زندگی در صحراها و شن‌زارهاست و حتی برخی محققین خاستگاه این گربه را خراسان می‌دانند. برخی دیگر معتقدند موهای بلند، پوششی مناسب و جهش یافته برای زندگی در مناطق سرد کوهستان‌های ایران بوده است به هر حال گذشته نامشخصی از گربه ایرانی در دسترس است و ممکن است هر یک از احتمالات بالا درست باشد.        





history-of-persian-cat


در قرن هجدهم میلادی Nicolas piersc گربه‌های موبلند دیگری را از آسیا به اروپا برد که مهمترین آنها گربه آنگورا نام داشت که نام آنگورا از خاستگاه آنها یعنی آنکارا پایتخت ترکیه برداشته شده است.در قرن نوزدهم از اختلاط نژاد ایرانی با سایر گربه‌های موبلند آسیایی از جمله نژاد آنگورا نسل جدیدی از گربه ایرانی بوجود آمد.اگر چه این نژاد جدید از گربه ایرانی هم به سه قرن پیش برمی‌گردد اما به هر حال یک نژاد دست‌ساز محسوب می‌شود.
شهرت جهانی نژاد گربه پرشین کت از زمانی شروع شد که ملکه ویکتوریا، ملکه انگلستان و سایر پادشاهان شیفته زیبایی و آرامش این گربه شدند و در اواخر قرن نوزدهم هریسون ویر بنیان‌گذار کلاب نمایش گربه‌ها بنام قصر کریستال crystal palace show، نمایشی برگزار کرد که گربه ‌ایرانی هم در آن شرکت داشت و در همان زمان یک مجله آمریکایی بنام هارپرز ویکلی عکسی از نمایش قصر کریستال در مجله خود منتشر کرد و به این صورت گربه ایرانی در اواخر قرن نوزدهم وارد آمریکا شد.
هریسون ویر در سال ۱۸۷۱ نظر خود را در مقایسه گربه ایرانی و گربه آنگورا این‌گونه بیان می‌کند:تفاوتی که گربه ایرانی با گربه‌های موبلند ترکیه‌ای دارد اینست که دم بلندتری دارد و مثل برس‌های گردگیری پرپشت و ضخیم است، سر بزرگتری دارد یا گوش‌های کوچک اما کاملاً افراشته و سایز متوسطی دارد.
خلق خوی پرشین کت

این گربه زیبا و منحصر به فرد خلق و خویی بسیار آرام و دوست داشتنی دارد، در نتیجه اگر فردی پرجنب و جوش هستید قطعاً پرشین انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود زیرا گربه ایرانی ترجیح می‌دهد شما را در دراز کشیدن روی کاناپه و تماشای سریال مورد علاقه‌تان همراهی کند!
بیماری‌های ژنتیکی و نژادی گربه ایرانی
گربه پرشین کت، دارای بیماری‌های نژادی گوناگونی می‌باشد که شامل موارد زیر می‌باشد:
آلرژی‌زایی در نژاد پرشین: به دلیل ریزش موی فصلی که دوبار در سال اتفاق می‌افتد و ریزش روزانه موها، این نژاد برای افراد دارای آلرژی اصلاً مناسب نیست و آلرژی‌زایی بالایی دارد.
ارتباط گربه پرشین کت با کودکان و سگ ها 
گربه پرشین با کودکان رفتار دوستانه‌ای ندارد و برای جمع بزرگسال گزینه مناسب‌تری می‌باشد همچنین با سگ‌ها نیز معمولاً رفتار خوبی ندارند اما این به این معنی نیست که نگهداری گربه پرشین همزمان با سگ‌ها یا کودکان غیرممکن است بلکه نیازمند آماده سازی پیش از ورود به خانه و تربیت صحیحی می‌باشد. 
انواع گونه های پرشین‌کت
از آنجایی که پرورش‌دهنگان گربه ایرانی علاقه زیادی به اختلاط نژادهای مختلف و ایجاد گونه جدیدی از گربه ایرانی داشتند امروزه گربه ایرانی با اسامی متعددی وجود دارد که همگی از خانواده پرشین کت یا همان گربه ایرانی می‌باشند. 
1- گونه صورت عروسکی پرشین (کلاسیک) Doll face: 
"پرشین‌کت صورت عروسکی" یا به اصطلاح عامیانه "پرشین‌کت کلاسیک" نوعی از گربه ایرانی می‌باشد که به ویژگی‌های اولیه از گربه ایرانی بسیار شباهت دارد، به دلیل صورت بزرگتر و فک بلندتر از نظر بیماری‌های رایج در این نژاد، بیماری‌های کمتری دارد. فرم بینی نیز در این گونه از پرشین در تناسب بیشتری نسبت به سایر اعضای صورت قرار گرفته است و گونه سالم‌تری از این نژاد است همچنین مشکلات ریزش مداوم اشک از چشم در آنها کمتر دیده می‌شود و به دلیل داشتن صورت بزرگتر، از نظر بیماری‌های تنفسی مشکلات کمتری دارد و راحت‌تر نفس می‌کشد رنگ آن‌ها غالباً سفید است و چشمان آبی یا سبز آبی دارند، از نظر خلق و خو گربه بسیار آرامی‌ست. 
doll-face-or-classic-persian-cat-breed
2- گونه صورت مسطح گربه ایرانی یا Peke-face:
نام این گربه از نژاد پیکینیز در سگ‌ها گرفته شده است و بسیاری از ویژگی‌های شناخته شده در مورد پرشین را دارا می‌باشد، جهش‌های ژنتیکی باعث شده که صورت فرم مربعی شکل داشته باشد، بینی بسیار کوچک و تقریباً در بین چشم‌ها قرار گرفته است، به دلیل کوچک بودن بینی و فرم صورت، مخصوصاً در صورت بیمار بودن ممکن است به سختی نفس بکشد.دارای رنگ‌های متنوعی می‌باشد اما رنگ رایج در peke-face رنگ نقره‌ای سفید می‌باشد که معمولاً چشم‌های سبز یا آبی دارند.
مقایسه-peke-face-doll-face
مقایسه صورت عروسکی و صورت مسطح
مقایسه
مقایسه صورت مسطح، صورت عروسکی و گربه خیابانی یا DSH
3- گونه چین چیلا Chinchilla:

یکی از مهمترین اعضاء خانواده پرشین گونه چین ‌چیلاست، چین‌چیلا در دسته‌ بندی رنگ‌های پرشین نیز جایگاه ویژه‌ای دارد در واقع رنگ پوشش چین‌چیلا به گونه‌ایست که کل موهای زیرین یکپارچه سفید هستند و موهای سطحی از یک‌ هشتم انتهایی تلألؤ نقره‌ای یا طلایی دارند که در کل رنگ سفید‌ - نقره‌ای بی‌نظیری را ایجاد می‌کند.

دارای چشمان گرد بزرگی می‌باشد که دور چشم‌ها خط سیاهی کشیده شده است درست مثل خط چشم مشکی در خانم‌ها!
اگرچه از نظر استخوانی استخوان‌های بهتر و محکم‌تری دارد اما همچنان دارای پاهای کوتاهی می‌باشد.
از نظر بیماری‌های نژادی دارای بیماری‌های بیشتری نسبت به سایر پرشین‌هاست و نیازمند نظافت روزانه شامل برس کشیدن موها و نظافت موهای اطراف چشم بدلیل ریزش اشک و مراقبت از گوش‌ها و ناخن‌ها می‌باشد‌.
چین‌چیلا به تنومندی سایر پرشین‌ها نیست و از سایر پرشین‌ها جثه کوچکتری دارد.
از نظر شخصیتی گربه اجتماعی‌تری نسبت به سایر پرشین‌هاست و نیازمند توجه زیادی است و به راحتی با محیط جدید خود اُخت پیدا می‌کند و رفتار دوستانه‌ای دارد. 
                   chinchilla
4- گونه مو کوتاه گربه ایرانی Exotic short hair:
گونه‌ای منحصر به فرد از خانواده پرشین است که دارای صورت مسطح و چشمان درشت و موهای کوتاه می‌باشد که توانایی تمیز ‌کردن خود را دارد. از نظر بیماری‌های نژادی مشکلات زیادی دارد و از نظر شخصیتی بازیگوش‌تر از سایر اعضای خانواده پرشین می‌باشد و بسیار نیازمند توجه هستند و دوست ندارند در خانه تنها بمانند. 
Exotic-short-hair
5- گونه فنجانی یا Tea cup:
کوچکترین عضو از نظر جثه در بین پرشین‌ها هستند پرورش‌ دهندگان تمایل داشتند گربه‌ای بوجود بیاورند به کوچکی فنجان و غافل از اینکه نژاد پرشین با جثه معمولی بدلیل صورت صاف و بینی کوچکی که دارد از مشکلات زیادی رنج می‌برد و انتظار می‌رود این مشکلات در این گونه بسیار کوچک به مراتب بیشتر باشد.
نوع فنجانی نیز دارای رنگ‌های متنوعی می‌باشد.
گونه هیمالین یا هیمی پرشین کت - Himalayan 
اولین تلاقی عمدی بین یک سیامی و یک ایرانی در سال 1924 توسط یک متخصص ژنتیک سوئدی انجام شد که نتیجه آن پایه گذاری گونه هیمالین بود. این گونه ظاهر گرد و پر مو در کنار صورت تخت خود را از نژاد پرشین به ارث برد و چشمان آبی در کنار پوزه و دم رنگی خود را از نژاد سیامی گرفته است که همین امر باعث شباهت این گونه با خرگوش هیمالینی شد که نام او را از این خرگوش وام گرفته اند.
اما گربه هیمالیا دارای رفتار و خوی جذاب و دوست داشتنی است که آنرا از دو نژاد اصلی خود گرفته است.
این گربه ها مانند گربه پرشین شخصیتی مطیع و دوست داشتنی دارند که در کنار آن، خصلت عاشق بازی بودن را از خواهر و بردارهای سیامی خود به ارث برده آند تا تبدیل به گونه ای دوست داشتی و جذاب شوند که با تکه ای از کاغذ مچاله نیز ساعت ها بازی میکنند.
این گونه از حیوانات فداکار و مهربان بوده که عاشق محبت دیدن نیز هستند. از نوازش و اصلاح موها و خز های خود که یکی از کار های مورد علاقه صاحبانشان است، لذت میبرند و برخلاف برخی از گربه ها هرگز صاحبان خود را اذیت نمی کنند. 
Himalayan-persian-cat-breed
نکات نگهداری از گربه پرشین
گربه پرشین مانند هر نژاد گربه ای دارای شرایط منحصر به فرد خود میباشد که باید با توجه به شرایط گربه، از او مراقبت و نگهداری کرد. در ادامه سعی میکنیم به 4 نکته اصلی نگهداری گربه پرشین بپردازیم که مورد نیاز علاقمندان به این گربه میباشد. 
1- مراقبت از خز و پوشش
یکی از اولین کارهایی که در نگهداری از گربه ایرانی بایستی انجام دهید، شانه کردن خز یا موهای این گربه میباشد.
همانطور که میدانید این گونه از گربه ها، دارای موهایی تقریبا بلند و پر پشت هستند که یکی از دلایل اصلی زیبایی این نژاد، موهای آنها میباشد. بر همین اساس یکی از اولین کارهایی که باید گربه خود را از کودکی به آن عادت دهید، شانه کردن موهای زیبای آنها به صورت روزانه میباشد.
عدم شانه کردن خز های گربه، باعث مات شدن رنگ مو و پوست آنها میشود. و میتواند مشکلاتی نظیر گره خوردن مو که علاوه بر اذیت شدن گربه، امکان عفونت هایی پوست در این نژاد را بالا میبرد.
تاکید میشود که این کار از کودکی بر روی این نژاد انجام شود که این حیوان به این امر عادت کرده و از آن لذت ببرد. و یکی از بهترین تکنیک هایی که میتوانید گربه خود را به این امر عادت دهید، شانه کردن خز او قبل از دادن وعده های غذاییش باشد تا این گربه، غذا را به عنوان جایزه این کار در نظر گیرد. 
2- بینی زیبای گربه پرشین را تمیز نگه دارید
یکی از اصطلاحات مهمی که دارندگان گربه پرشین باید آنرا به خاطر بسپارند، کلمه براکیسفالیک میباشد.
یکی از شاخصه های اصلی گربه ایرانی که در زیبایی آن نیز تاثیر بسزایی دارد، دماغ کوچ آنها میباشد. که همین امر باعث ایجاد مشکلاتی در تنفس آنها شده که براکیسفالیک نام دارد. که در صورت عدم رعایت بهداشت دماغ اینگونه حیوانات، تنفس برای آنها بسیار سخت شده و امکان عفونت هایی در این ناحیه افزایش میابد.
با توجه به نکات ذکر شده در بالا شما باید بصورت روزانه دماغ گربه خود را به کمک پارچه گرم و مرطوب تمیز کنید و خاطرتان باشد که این نژاد از گربه فاقد یک لایه محافظتی تنفسی برای از بین بردن باکتری های موجود در هنگام تنفس میباشد. که همین امر باید توجه شما را به واکسینه کردن به موقع گربه جلب کند و در صورت عطسه بدون کنترل یا سخت نفس کشیدن گربه، حتما او را نزد دامپزشک ببرید. 
nose-of-persian-cat
3- اشک چشم های او را بگیرید
توجه داشته باشید که گربه ایرانی به دلیل ساختار چهره ویژه، ممکن است دچار مشکلات چشمی شود. بخشی از جذابیت پارسیان صورت گرد و صاف و چشمان درشت آنها است. متأسفانه ویژگی هایی که آنها را بسیار جذاب می کند نیز می توانند مشکلاتی ایجاد کند.
به شلنگ آبی فکر کنید که آنرا برای جلوگیری از خروج آب، خم کرده باشید. این دقیقا همان اتفاقی است که برای گربه پرشین رخ میدهد.
همه گربه ها مایع اشک آور تولید می کنند که برای مرطوب نگه داشتن سطح چشم و سلامت قرنیه چشم آنها مفید است. این مایع باید از طریق مجاری اشک جفت شده در هر چشم تخلیه شود. متأسفانه ، بینی کوتاه شده فارسی شما به این معنی است که این مجاری پیچ خورده اند و دیگر نمی توانند بصورت کامل این اشک ها را تخلیه کند.
پس در نتیجه اشک های اضافی گربه خود را پاک کنید. بهترین راه برای کمک به گربه شما این است که به راحتی اشک اضافی را که تمایل به لکه دار شدن خز ایرانی و تحریک چهره آنها دارد ، به کمک یک پارچه یا حوله کاغذی پاک کنید.(لازم به ذکر است اطراف چشم را پاک کنید نه خود چشم، این ممکنه به قرنیه چشم آنها اسیب بزند). 
cleaning-persian-cat-eyes
4- بهداشت گربه پرشین
در حالی که گربه ایرانی به دلیل ظاهر منحصر به فرد خود پرورش یافته اند، همین پرورش باعث شده است که آنها مستعد ابتلا به بیماری های خاص شوند. گرچه هیچ کاری در مقابل ژنتیک آنها نمی توانید انجام دهید تا از مبتلا شدن این گربه به بیماری جلوگیری کنید. اما شما می توانید علائم این بیماری ها را مشاهده کرده و به محض ابتلا به بیماری، گربه خود را تحت درمان قرار دهید.
یکی از این بیماری ها که این گونه از گربه ها مستعد آنها هستند، بیماری کلیه پلی کیستیک نام دارد منجر به تشکیل کیست های پر از مایع در کلیه می شود که می تواند منجر به بیماری کلیوی شود.
علائم این بیماری موارد زیر هستند:
بیماری دیگر کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک نام دارد که یک نوع بیماری قلبی میباشد که باعث ضخیم شدن دیواره قلب می شود که در نتیجه توانایی قلب در پمپاژ خون در اطراف بدن را مختل می کند.
علائم این بیماری موارد زیر هستند:
دیگر بیماری ممکن در گربه پرشین آتروفی پیشرونده شبکیه یا PRA که باعث نازک شدن شبکیه با برنامه ریزی ژنتیکی است که در نهایت منجر به کوری می شود. گرچه این امر ناراحت کننده به نظر می رسد ، اما گربه ها در جبران خلا نابینایی بسیار ماهر هستند. آنها در استفاده از سبیل ، حس بویایی و شنوایی برای جابجایی مهارت دارند. اگر گربه شما بینیایی خود را از دست داد، به طور کلی بهتر است او را در خانه نگه دارید و از مرتب سازی مجدد مبلمان خودداری کنید ، زیرا ممکن است دچار گمراهی او شوید.
علائم این بیماری: 
Persian-Cat-Adult-
ویژگی‌های ظاهری گربه پرشین در نمای کلی 
 جثه: جثه متوسطی دارند و وزن آن‌ها (نرها و ماده‌ها بسته به جنسیت) بین ۳ تا 7 کیلوگرم می‌باشد.
پوشش و موها: دارای موهای پرپشت و ضخیم و بلند می‌باشد.
رنگ: شامل رنگ‌های متنوعی می‌باشد و طیف های رنگی زیادی دارند.
اناتومی: دارای صورت مسطح و بینی کوچک و چشمان گرد و گوش‌های کوچک و پاهای کوتاه و دم کوتاه می‌باشد.
 مشکلات تنفسی به دلیل کوچک بودن سوراخ‌های بینی و مسطح بودن صورت
بدفرمی فک‌ها یا Dental malcoulosion که دندان‌ها نمی‌توانند به درستی روی هم قرار بگیرند و مشکلات در بلع آب و غذا ایجاد می‌کنند.
ریزش مداوم اشک که بدلیل انحراف مسیر اشک از مجرای اصلی خود ایجاد می‌شود و موجب ریزش مداوم اشک از چشم ‌یا چشم‌ها می‌شود که موجب زخم‌های پوستی و قرمزی در آن ناحیه می‌شود.
حساسیت به گرما
مشکلات چشمی مثل بیماری چشم گیلاسی یا بیماری بیرون‌زدگی چشم
کلیه پلی‌کیستیک
مستعد بیماری‌های پوستی مثل انواع قارچ‌ها و رینگ‌وُرم (کچلی موضعی بصورت دایره‌ای شکل)
نوشیدن بیش از حد طبیعی
اشتها را کاهش می دهد
بی حالی
کاهش وزن
استفراق
عدم تحمل ورزش
بیشتر از حد خوابیدن
عدم علاقه به غذا یا نظافت خودش
تنفس کم عمق از طریق دهان باز
برخورد با اشیایی که در مسیر او باقی مانده اند و به طور معمول در آنجا نیستند.
مردمک هایی که در زیر نور شدید شکاف ایجاد نمی کنند ، بزرگ و سیاه باقی می مانند.

سخن پایانی
امیدواریم که این مقاله برای شما که دارنده و یا علاقمند به این گونه زیبا و نجیب از گربه هستید مفید بوده باشد. اگر نکته و نظری را میشناسید که میتواند به ما و یا خوانندگان این مقاله در شناخت بهتر گربه پرشین کمک کند، خوشحال میشویم که آنرا در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. و یا اگر نیازمند مشاوره در زمینه حیوانات خانگی میباشد، میتوانید با مراجعه به بخش تماس با ما ، انرا با دامپزشکان ما در میان بگذارید.




وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.