تصویر-شاخص-5
سگ و گربه

دنیا از دید سگ ها

  • مدیر سایت مقدم
  • 10 فررودين 1402
  • 8836 مشاهده

سگ‌ها دنیا را چه شکلی می‌بینند؟

سگ­ها در طی سالیان دراز به دلیل داشتن ویژگی­های خارق‌­العاده فیزیکی و رفتاری، تبدیل به بهترین دوست و محافظ انسان­ها شده‌­اند که یکی از آن ویژگی‌ها قدرت بینایی است. سال­ها اعتقاد مردم بر این بود که سیاه و سفید تنها رنگ­های تشکیل­ دهنده دنیا از چشم سگ­هاست اما یافته­‌های علمی نشان داده‌­اند که فضا برای سگ­ها آنقدر هم شبیه فیلم­های کلاسیک نیست!


سلول های استوانه و مخروطی در چشم سگ ها

در حالی که سلول­های استوانه­‌ای (Rods) حساسیت بالایی به نور دارند و مسئول دریافت تاریکی و روشنایی هستند، سلولهای مخروطی (Cones)پستِ مهمِ دریافت و تشخیص رنگ­ها را برعهده دارند. ما توانایی دید در شب را مدیون تلاش سلول­های استوانه­‌ای هستیم اما به دلیل عدم حساسیت آن­ها به رنگ­ها، تشخیص رنگ­ در تاریکی دشوار شده و طیفی از خاکستری برای ما قابل رویت است. دلیل کم­کاری سلول­های مخروطی در شب، عدم وجود نور کافی است. در حقیقت آن­ها برای تحریک شدن به نور زیادی احتیاج دارند تا بتوانند دنیای رنگارنگ اطراف را با جزئیات برای ما به تصویر بکشند.


                     چشم
                                     
 

چشم انسان­ ها در برابر چشم سگ­ ها

بیایید تعداد سلول­ها یا گیرنده­‌های نوری مخروطی و استوانه‌­ای را در چشم انسان و سگ با هم مقایسه کنیم.­ چشم انسان­ها دارای حدود 6 میلیون گیرنده نوریِ مخروطی است که در ناحیه­‌ای مرکزی، به نام Fovea  که بر روی لکه زرد چشم قرار دارد، متمرکز شده­‌اند. در اطراف این ناحیه تقریبا 120 میلیون گیرنده نوری استوانه‌­ای قرار دارد.اما چشم سگ­ فقط 1.200.000 گیرنده مخروطی دارد و فاقد Fovea است. می توان گفت این مقدار حدودا معادل 20 درصد تعداد این نوع گیرنده‌­ها­ در چشم انسان می­‌شود. به عبارتی دیگر تعداد گیرنده­‌های مخروطی چشم سگ از چشم انسان بسیار کمتر است. در عوض سگ­ها دارای گیرنده­‌های نوری استوانه­‌ای بسیار زیادی هستند که تعداد آن­ها چندین برابر چشم انسان است، طوری که حساسیت چشم سگ­ها را نسبت به نور تا 5 برابر چشم انسان افزایش می­دهد.


سگ­ ها چه رنگ­هایی را می­‌بینند؟

گیرنده‌های مخروطی، چشم انسان را قادر به ادراک سه رنگ اصلیقرمز،سبز و آبی می­کنند که با ترکیب آن­ها مغز قادر به درک 1 میلیون رنگ مختلف از طیف نور مرئی می‌شود. به این سیستم رنگ­‌بینی در انسانها Trichromacyمی­‌گویند. عدم توانایی در تشخیص این سه رنگ اصلی از مهمترین علائم کوررنگی است. قدرت دیدن رنگ­ در سگ­ها از نوع Dichromacy است چون گیرنده‌­های مخروطی آن­ها تنها می­‌توانند دو رنگ آبی و زردرا دریافت کنند و در نتیجه سگ­ها قابلیت ادراک 10 هزار رنگ از طیف آبی و زرد را دارا هستند.

 

                           کوررنگی-2

با دانستن این مطلب بهتر است در هنگام خرید اسباب­ بازی برای سگ­هایتان، در انتخاب رنگ آن دقت بیشتری کنید. اغلب اسباب‌­بازی­ها و وسایل مربوط به سگ­ها به دلیل جذابیت بیشتر برای خریداران به رنگ قرمز طراحی می­‌شوند در حالی که سگ­ها ابداً قادر به دیدن قرمز نیستند! مطمئن باشید سگ شما از داشتن یک اسباب ­بازی به رنگ آبی یا زرد بیشتر خوشحال­ می‌­شود!




طیف-رنگ

                                             
 

برتری چشم سگ نسبت به انسان ها

میدان دید وسیع‌­تر از جمله مزایای داشتن چشم سگی است! در حالی که انسان­ها با داشتن میدان دید 180-190 درجه محدود شده‌­اند، اغلب نژادهای مختلف سگ­ها قادرند در یک نگاه تا 250 درجه از فضای اطراف خود را زیر نظر بگیرند.


                                مقایسه-زاویه-دید

                                  
 

علاوه بر این، قدرت بینایی بسیار بالا در تاریکی، چشم سگ­ها را تبدیل به دوربین­­های فوق حرفه‌ای دید در شب کرده است. علت این امر داشتن گیرنده­‌های استوانه­‌ای بیشتر و مردمک بزرگ­تر نسبت به چشم انسان و وجود لایه‌­ای به نام پرده درخشان یا Tapetum است که مانند آینه در چشم سگ عمل می­‌کند. زمانی که پرتو نوری به چشم وارد می‌­شود، این لایه با بازتاب مکرر آن قدرت جذب نور را بالا برده و توانایی دیدن محیط اطراف را در تاریکی برای سگ فراهم می‌­کند. جالب است بدانید پرده درخشان باعث می­‌شود چشم سگ­ها در عکس­های یادگاری برق بزند! وجود گیرنده­‌های استوانه­‌ای بیشتر، حساسیت سگ­ها را در تشخیص کوچک­ترین حرکات پیرامونشان بسیار بالا برده است.


                                   سگ-عینکی

 

حالا مایل به تعویض بینایی خود با بینایی سگ‌ها هستید؟! 

قبل از تصمیم­‌گیری بهتر است در نظر داشته باشید که چشم انسان­ قادر است مسافت دورتری را نسبت به چشم یک سگ به وضوح ببیند. متوسط انسان­ها دارای تیزبینی 20/20 هستند در حالی که در سگ­ها به طور میانگین این مقدار 20/80 است. به عبارت دیگر یک سگ می­‌تواند با داشتن 20 فوت (حدود 6 متر) فاصله از یک شی آن را به وضوح ببیند در حالی که انسان قادر است آن را از فاصله 80 فوتی هم (حدود 24 متر) به صورت واضح نگاه کند.


                  مقایسه-دید-سگ-و-انسان

 

 




وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.