تصویر-شاخص-1
سگ و گربه

5 نکته زبان بدن سگ ها

  • مدیر سایت مقدم
  • 10 فررودين 1402
  • 18642 مشاهده

سگها به ما چه می‌گویند؟ 5 نکته زبان بدن سگ ها

آیا علاقه‌­مند به یادگیری یک زبان جدید هستید؟ ما برای شما برنامه ویژه­ای داریم: آموزش زبان بدن سگها! می­دانید سگها در هنگام قرار گرفتن در موقعیتهای مختلف با حالتهای بدنشان سعی دارند چه چیزی را به شما بفهمانند؟ تکان دادن دم در سگها نشانه چیست؟ چرا سگها گاهی با چشمان کاملا باز و گاهی نیمه‌­باز نگاه می­‌کنند؟ آیا بالا یا پایین بودن گوشهای یک سگ می­‌تواند معنی خاصی داشته باشد؟ فهمیدن جواب این سوالات و درک زبان بدن این حیوانات می‌­تواند به شکل­گیری اعتماد و ارتباط قوی­تر بین شما و سگ عزیزتان منجر شود. گرچه تسلط کامل بر این زبان شیرین، برای ما انسانها کار دشواری است اما اینجا سعی داریم کمی با الفبای آن آشنا شویم!

1- گفتگو با دم سگ ها

شاید این ضرب­‌المثل عامیانه در زبان فارسی به گوشتان خورده باشد که می­‌گویند «فلانی دارد دم تکان می‌دهد» که کنایه از خوشحالی و یا اعلام موافقت یا قبول کردن موضوعی است. گرچه استفاده از زبان بدن سگها در ضرب­‌المثلها موضوع جالبی است اما تکان دادن دم در سگها معانی متفاوتی دارد! وقتی سگدم خود را پایین گرفته و آن را آهسته تکان می‌­دهد به این معنی است کهنمی­‌داند چه خبر شده و نیاز به راهنمایی شمادارداگر دمش را سریع تکان داد در واقع تأیید می­‌کند که رئیس شماییداغلب مردم معتقدند زمانی که سگ دم خود را بالا برده و آن را به آرامی تکان می­‌دهد نشانه شادی و دوستی اوست و در این حالت سگ در کنار شما حس عمیقی نسبت به خود دارد! او خود را مسئول حفاظت از شما می­‌داند و از این بابت احساس شجاعت و قدرت می‌­کند و با خودش می‌­گوید:«من چقدر فوق‌­العاده‌­ام!» نگه داشتن و جمع کردن دم بین پاهامعمولاً نشانهترس و ناراحتی است. این حالت اغلب در مواقعی دیده می­‌‌شود که سگ به شدت از کسی یا چیزی ترسیده باشد. اگر دلیل روشنی برای بروز این رفتار وجود ندارد و سگ شما اغلب دم خود را بین پاهایش جمع می­‌کند بهتر است از یک دامپزشک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

2- ارتباط چشمی موثر سگ ها

هر زمان که مشاهده کردید سگ شما با چشمان کاملاً بازبه شما خیره شده، باید بدانید او سعی دارد توجه شما را به چیزی جلب کند و از شما انتظار دارد که پاسخ دهید. لازم است به خاطر داشته باشید در صورت مواجه شدن با یک سگ غریبه بهتر است از نگاه مستقیم به چشمانش اجتناب کنید. در حقیقت در زبان سگها خیره شدن به چشمها گاهی به معنی «دعوا دارم» ترجمه می­‌شود! جمع کردن چشمها و نگاه کردن با چشمان نیمه‌­باز یعنی وقت بازی است! در پاسخ بهتر است با او بازی کنید یا اسباب­‌بازی مورد علاقه‌­اش را در اختیارش قرار دهید و یا حداقل او را به پیاده‌­روی ببرید. توجه داشته باشید اگر سگ شما اغلب چشمان خود را به حالت نیمه‌­باز نگه می‌دارد ممکن است علامت درد باشد و لازم است به دامپزشک مراجعه کنید.

گوشهای سگ چه میگویند؟

اگر سگ گوشهایش را صاف و رو به بالا یا کمی مایل نگه دارد، در واقع قیافهکنجکاوی به خود گرفته است! از آنجا که سگ آگاهی و هوشیاری بسیار بالایی نسبت به اتفاقات جاری در محیط پیرامونش دارد، در این حالت احتمالا متوجه چیز جدیدی در اطراف خود شده و می­‌خواهد از آن سر در بیاورد. یکی دیگر از نشانه‌­هایترسدر سگها را می‌­توان از روی گوشهایشان فهمید که آنها را به صورتآویزان در دو طرف سر نگه می‌­دارند. گاهی اوقات ممکن است سگ فقط یکی از گوشهایش را پایین ببرد که اغلب گوش چپ است، این در واقع واکنشی است که سگ به حضور یک انسان غریبه یا کسی که از او می­ترسد، نشان می­دهد. در صورت عدم وجود خطر لازم است با ناز کردن، سگ خود را آرام کنید.

به صورت سگ ها بیشتر دقت کن!

خمیازه کشیدن در سگها همیشه نشانه خواب آلودگی نیست! گاهی اوقات یک واکنش عصبی است که بیشتر در سگهای کوچکتر هنگام مواجه شدن با یک سگ بزرگ و غریبه بروز می­‌کند.اگر وقتی خمیازه می­‌کشید سگ شما هم این کار را می­‌کند در واقع به شما وابسته و علاقه‌­مند است! سگها وقتیاحساس استرس، فشار یا خطر می‌­کننداطراف دهان و بینی خود را لیس می­زنند. این کار می­‌تواند به نوعی دعوت به آرامش برای مهاجمین احتمالی نیز محسوب شود. اما چرا سگها گاهی هنگام خوردن غذا دندانهایشان را مثل زمان خرخر کردن نشان می­‌دهند؟ این یک رفتار غریزی به نشانه دفاع از حریمو قلمرواست. در نتیجه بهتر است مزاحم اوقات یک سگ غریبه در زمان صرف غذایش نشوید چون ممکن است خیال کند قصد دزدیدن آن را دارید و رفتار خوشایندی را نشان ندهد!


رفتار سگ چه می گوید؟ "من یک سگ هستم"

سگها می­‌توانند با طرز ایستادن و یا حالت بدنشان پیام خود را منتقل کنند. در یادگیری زبان بدن سگها بهتر است مجموع حرکات آنها را در نظر داشته باشید تا به درستی معنی آن را متوجه شوید.یکی از جذاب­ترین رفتارهای یک سگ زمانی است که بهپشت خوابیده و شکمش را نمایان می­سازد. او در واقع با این کار اعتمادش را به شما نشان دادهو می­خواهد شما را خوشحال و راضی کند. در پاسخ بهتر است با نوازش شکمش رضایت خود را از رفتارش نشان دهید. سگها دوست دارند به این شکل از آنها تعریف و تمجید شود! زمانی که سگسر خود را روی زانوی شما قرار می­‌دهد یا بینی­اش را به دستتان می­کشد، در صدد جلب توجه و ابراز نیازمندی به صاحب خویش است. شاید کمی احساس تنهایی کرده باشد و بهتر است با نوازش یا بازی حال و هوایش را تغییر دهید. از طرفی دیگر اگر سگ پنجه‌­اش را برای چنگ زدن روی زانوی شما قرار دهد، به گونه‌­ای ابراز تسلط و قدرت کرده است. تربیت کنندگان حیوانات خانگی توصیه می­‌کنند در این حالت به چشمان سگ نگاه کرده و پنجه­اش را بلند کنید. در این صورت درمی­‌یابد که حکومت از آن شماست! هنگامی که سگ یکی از پنجه‌­هایش را بالا گرفته و منتظر می­‌ایستد، از شما سوالی ندارد! احتمالا گرسنه است یا می­‌خواهد بازی کند. در سگهای شکاری این حالت بیشتر زمانی بروز می‌­کند که چیز جالبی وجود ندارد تا توجهشان را جلب کند. در صورتی که مشاهده کردید سگتان بدنش را مانند زمانی که او را حمام کرده‌­اید می­‌لرزاند، احتمالاً استرس و ناراحتی در برخورد با یک انسان یا یک سگ دیگر داشته و با این کار سعی می­‌کند تنش را از خود دور سازد. اگر رابطه شما با سگتان به خوبی پیشرفت کند و دوستی عمیقی بین شما شکل بگیرد، انتظار داشته باشید که روزی به شما پشت کند!! در حقیقت سگها زمانی که اعتماد زیادی به صاحبانشان دارند به آنها پشت کرده و می­‌نشینند. سگها می­‌توانند این دوستی و اعتماد را تا پایان عمر حفظ کنند و این هنر سگ بودن است!

در انتها لازم است توجه داشته باشید که زبان بدن سگها پیچیده بوده و از مجموع این نشانه­‌ها در کنار هم، ساخته می­‌شود. سگ شما از سر تا دم همیشه در حال صحبت با شماست، پس با آگاهی بهتر از زبان و حالت­های مختلف احساسی او علاوه بر ساختن یک رابطه بهتر، رفتار او را پیش­بینی کرده و از وقوع حوادث ناگوار احتمالی جلوگیری می­‌کنید.


S.a.l.a.h.76

  • 1402/09/07
  • -

ممنون بابت حرف‌های زیبا و بی نقصتون؛ از اونجایی این حرفارو تایید میکنم چون 18 ساله با سگ‌ها سروکار دارم.


0 0
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.