شاخص-2
پستانداران خاص خانگی

همستر سوری یا روبروفسکی

  • مدیر سایت مقدم
  • 09 فررودين 1402
  • 4555 مشاهده

راهنمای نگهداری از همستر سوری یا روبروفسکی

همسترها از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین جوندگان خانگی در ایران و جهان هستند که برحسب گونه، اصول نگهداریِ متفاوتی دارند. آنها جزو رده پستانداران هستند، اما در راسته جوندگان طبقه بندی می‌شوند.این موجودات جذاب و جالب، دارای حس بینایی ضعیفی هستند ولی حس شنوایی و حس بویایی خیلی خوبی دارند. همسترها گونه‌­ای شبزی هستند که فعالیت‌های خود را از غروب شروع کرده و در نزدیکی طلوع آفتاب دوباره به خواب می‌روند. 


برای خرید غذا و ملزومات همستر روی لینکهای زیرکلیک کنید:

 غذای پلت شده همستر برند تاپ فید 1 کیلویی


همستر طلایی یا همستر سوری

همستر طلایی محبوب‌ترین و پرطرفدارترین گونه در بین همسترهاست. معمولاً قدی در حدود 13 تا 18 سانتیمتر دارند. این همستر که به نام همستر سوری هم شناخته می‌شود دارای مورف‌ها (طرح و رنگ) متنوعی در اسارت می‌باشد. از طلایی و دارچینی تا سفید، خاکستری، کرمی، کاراملی و مشکی که این تنوع رنگ به جذابیت و محبوبیت آن افزوده است.

                                           انواع همستر سوری

برای فراهم کردن رفاه و شرایط مناسب همسترهای طلایی می‌بایست در ابتدا رفتارها و سبک زندگی این جونده جذاب را بیاموزیم.همستر طلایی یک گونه مطلقاً تک‌زی و قلمروطلب است که نر و ماده فقط در زمان جفتگیری در کنار هم قرار می‌گیرند. یک همستر سوری بالغ، اصلاً دوست ندارد قفسش را با دیگر همسترها تقسیم کند.این بدین معناست که نگهداریِ گروهی، از همسترهای طلایی ظلمی در حق آنهاست چرا که هیچ علاقه‌ای به زندگی در کنار یکدیگر ندارند و نگهداری گروهی آنها منجر به ایجاد درگیری­ و آسیب به یکدیگر می‌شود.همچنین نگهداری همیشگی همستر نر درکنار همستر ماده باعث رفتار بچه­‌خواری همستر­ نر می‌شود.نتیجتاً باید توجه داشت که اگر قصد نگهداری از چند همستر ­طلایی در منزل را داریم می‌بایست که برای هرکدام جایگاه جداگانه‌ای فراهم کنیم.و لازم به ذکر است که با توجه به نرخ تولیدمثلِ بسیار بالای همستر طلایی و این موضوع که تکثیر آنها در اسارت بسیار آسان است باید دقت شود که با سهل‌­انگاری و بی‌توجهی باعث تولید تعداد بی‌شماری از نوزادان ناخواسته که فضای مناسبی برای نگهداری آنها در اختیار نداریم، نباشیم.ما نسبت به تکثیر حیوانات خانگی خود و رفاه نوزادان بدنیا آمده مسئول هستیم و ساده­‌ترین راه برای جلوگیری از تکثیر ناخواسته، جداسازی همسترهای نر و ماده می‌باشد. 

                                                                         همستر سوری کرمی
                                                                         همستر سوری مشکی


علت محبوب بودن همستر سوری یا طلایی در چیست؟ 

چون همستر سوری بزرگتر از همستر روبروفسکی است راحت‌تر در دست نگه داشته می‌شود.رفتار بهتری با انسانها و تمایل بیشتری به لمس شدن دارد (اجتماعی‌تر هستند). چون نسبت به گونه روبروفسکی آرام تر هست گرفتن آن راحت تر است. تنوع رنگ بالایی دارد.

 
بیشتر بدانید: شرایط نگهداری همستر در خانه


همستر روبروفسکی

همستر روبروفسکی جثه‌ای کوچکتر از همستر طلایی دارد و به همین دلیل بسیار چابک­تر و سریعتر است و در دست گرفتن و کنترل آن بسیار دشوارتر می‌باشد. برای همین به عنوان حیوان خانگی برای کودکان مناسب نیستند. اندازه این همستر 4.5 تا 5 سانتیمتر است.

 
                                                 همستر روبروفسکی


با اینکه به اندازه همستر طلایی به لمس شدن و در دست گرفته شدن علاقه ندارد اما رنگ زیبا و جثه کوچکترش باعث جذابیت و محبوبیتش بین مردم شده است.تفاوت مهم سبک زندگی همستر روبروفسکی با همستر طلایی در گروه‌زی بودنش است، برخلاف سبک زندگی همستر طلایی که تکزی است.این نکته مهم بدین معناست که می‌توان همسترهای روبرفسکی را در گروه‌های در کنار هم، در یک جایگاه نگهداری کرد اما این ویژگی دارای نکاتی می‌باشد: 


ویژگی های همستر روبروفسکی

همسترهای روبروفسکیِ غریبه بالغ، قابلیت نگهداری در کنار یکدیگر را ندارند و یک گروه همستر معمولاً هیچ همستر غریبه‌­ای را به گروه خود راه نمی‌دهد و معرفی همستر جدید باعث درگیری و آسیب خواهد شد.همسترهایی می‌توانند درکنار هم نگهداری شوند که یا خانواده و خواهر-برادر باشند و یا اینکه از زمان بچگی و پیش از بلوغ به هم معرفی شده باشند و درکنار هم نگهداری شده باشند. 

                                                همستر روبروفسکی

در انتها جهت تصمیم‌گیری برای انتخاب گونه همستر سوری یا روبروفسکی و همچنین شرایط زندگی خود به نکات زیر توجه کنید:

نکته 1: اگر که دارای مشاغل شب­کار هستیم و شبها که این موجودات بامزه بیدار هستند ما در خانه نیستیم، پس نمیتوانیم از وجود این حیوان لذت ببریم و شاید همستر حیوان خانگی مناسبی برای ما نباشد چراکه این جوندگان نمی‌توانند با زور یا اصرار سبک زندگی خود را تغییر دهند و درصورتی که در طول خواب روزانه بیدارشان کنید بدخلق خواهند بود و حتی ممکن است گاز بگیرند چرا که روزها زمان استراحت و خواب آنهاست و این خصوصیت ذاتی تغییر نمی‌کند.پس در زمان انتخاب این حیوانات دوست­‌داشتنی حتما به سبک زندگی خود توجه داشته باشیم که آیا با این سبک سازگار است یا خیر. 

                                            همستر

نکته 2: در کل همسترها بدلیل جثه کوچک و اندام­های ظریف و حساس ممکن است که حیوان‌خانگی مناسبی برای کودکان نباشند!بدلیل اینکه کودکان کنترل مناسبی در نحوه در دست گرفتن و یا بلند کردن حیوانات ندارند به همین دلیل فشارهای اضافی و نادرست می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به این جوندگان ظریف و یا حتی منجر به مرگشان شود.به همین دلیل پیش از تهیه همستر برای کودک خود حتماً از صلاحیت وی در برخورد ملایم و مناسب با حیوانات کوچک جثه اطمینان حاصل کنید چرا که قطعاً کشته شدن یک حیوان خانگی جذاب و یک دوست بامزه توسط کودک شما هیچ تجربه خوشایندی در ذهن او نخواهد بود پس بهتر است که با تصمیمات مناسب یا ایجاد مقررات صحیح برای در دست گرفتن همستر از چنین حوادث دلخراشی جلوگیری کنید. 

                                                        همستر روبروفسکی داخل لانه

نکته 3: یکی از مهم­ترین فاکتورها در انتخاب حیوان خانگی، توجه به طول عمر حیوان اساس میزان وابستگی­‌های ما به آنها و شرایط روحیمان می‌باشد.به همین دلیل باید توجه شود که هم همستر طلایی و هم همستر روبروفسکی طول عمر بسیار کوتاهی بین 2-3 سال دارند که این موضوع می‌تواند برای صاحبان آنها بسیار ناراحت­ کننده باشد در نتیجه در زمان انتخاب همسترها به عنوان حیوان خانگی حتماً به این ویژگی توجه کنید. 

                                          همستر روبروفسکی یا همسر سوری
   


وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.