تصویر-شاخص-1-(1)
سگ و گربه

خاک گربه چیست؟

  • مدیر سایت مقدم
  • 10 فررودين 1402
  • 6470 مشاهده

خاک گربه چیست؟ انواع و بهترین خاک گربه

گربه‌های دوست داشتنی ما برای اینکه بتوانند درکنار ما راحت و خوشحال باشند، نیاز به یکسری امکانات و لوازم ضروری دارند. یکی از آن امکانات خاک گربه است که داخل ظرفی به نام باکس خاک ریخته می‌شود. این خاک با خاک باغچه فرق دارد و مخصوص گربه است. حالا ببینیم خاک گربه چیست و چطور به وجود آمده است.برای خرید خاک گربه کلیک کنید.


خاک گربه چیست؟

گربه‌هایی که بیرون از خانه بزرگ شدند برای دفع ادرار و مدفوع خودشان به صورت غریزی زمین را حفر می‌کنند و پس از اتمام کارشان روی آن را با خاک می‌پوشانند و با این کار بوی تند آن را خنثی می‌کنند و به این ترتیب شکارچی‌های دیگر از روی چنین بویی نمی‌توانند آنها را پیدا کنند. اما گربه‌های خانگی شرایط متفاوت‌تری دارند و نیاز به خاک مخصوص و جعبه خاک دارند و چون گربه‌ها اهمیت زیادی برای نظافت خود و محیط اطرافشان قائلند برای همین برای آنها خیلی مهم است که حتماً جای مناسبی برای دفع فضولاتشان داشته باشند.


چرا برای دفع فضولات گربه‌های خانگی نباید از خاک باغچه استفاده کرد؟

خاک باغچه دارای میکروارگانیسم‌های زیادی است که گربه با رفتن در آن باعث می‌شود آنها را با خود به خانه بیاورد که هم برای خود و هم برای افراد خانواده مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.علاوه بر آن، خاک مخصوص گربه که به صورت تجاری تولید می‌شود، آنتی باکتریال است و به همین علت از انتشار بیماری‌های زیادی جلوگیری می‌کند. 


آموزش استفاده گربه از جعبه خاک 

بیشتر گربه‌ها به طور غریزی وقتی خاک می‌بینند می‌فهمند که کجا باید دستشویی کنند ولی بعضی از گربه‌ها نیاز به آموزش دارند مخصوصاً گربه‌های کوچک. برای عادت دادن بچه گربه‌ها به ظرف خاک، به هیچ عنوان زمانی که ادرار یا مدفوع کردند همان لحظه به آنها استرس ندهید و بعد از اتمام کار، فضولات را با روزنامه جمع کنید و داخل باکس خاک بگذارید و در زمانهای مختلف چند بار گربه را داخل باکس گذاشته تا بوی ادرار یا مدفوع خود را استشمام کند و یاد بگیرد که کجاباید دستشویی کند. قبل از جنگ جهانی دوم (قبل از 1940) خاک گربه به صورت تجاری تولید نمی‌شد و گربه‌های خانگی برای دفع فضولات خود از خاک باغچه، کاغذ، شن و خاکستر استفاده می‌کردند و این بسترها هیچکدام بوی نامطبوع فضولات را نمی‌گرفت برای همین مردم شروع به جستجوی راه حلی برای آن مشکلات کردند.  در سال 1947 آقای ادوارد لاوخاک رس گرانوله‌ای را به طور اتفاقی کشف کرد و آن را در بسته بندی های 2 کیلویی با برند kitty litter در پت شاپ خود به فروش رساند و یکی از بزرگترین بیزینس‌های تولید خاک رس گربه شد.

 
                                تاریخچه خاک گربه

در سال 1984 آقای توماس نلسون بیوشیمیستی که در حال مطالعه میکروسکوپی خاک رس بود خاک بنتونیت را با خاک رس ترکیب کرد و فهمید این ترکیب در مجاورت رطوبت، جذب خیلی بالا و خاصیت کلامپینگ یا گلوله شدن بالایی دارد. و از بوی آمونیاک جلوگیری می‌کند حالا دیگر می‌شد گلوله‌ها را به راحتی از خاک تمیز جدا کرد و از بقیه خاک استفاده کرد.

 

انواع خاک گربه

به طور کلی 3 نوع خاک گربه داریم که هر کدام مزایا و معایبی دارند:

1-   خاک کلامپینگ (Clumping cat litter): 

 خاکهای خاکستری رنگ هستند که از بنتونیت و خاک رس تشکیل شده و قابلیت چسبندگی دارند و به خوبی گلوله می‌شوند. 

مزایا: جذب بالایی دارد - بوی نامطبوع به خودش نمی‌گیرد - به راحتی گلوله‌ها از خاک تمیز جدا می‌شوند. 

معایب: دارای گرد و غبار است - وزن سنگینی دارد - به پنجه‌های گربه می‌چسبد و در کل خانه پخش می‌شود.

 
                            خاک کلامپینگ گربه
                            خاک کلامپینگ گربه
 

2- خاک بصورت پلت (pellet cat litter):

 از پلت‌های کوچک تشکیل شده اند - ماده سازنده آنها از تراشه چوب یا روزنامه فشرده شده است. 

مزایا: قابلیت بازگشت به محیط زیست را دارند - سبک هستند و راحت حمل می‌شوند. 

معایب: از خاک بنتونیتی گرانتر هستند - توی ظرف خاک گربه، باید مقدار بیشتری ریخت چون باید عمق بیشتری داشته باشند - باید زود به زود عوض شوند چون بوی نامطبوعی می‌گیرند.

 

3- خاک ژل سیلیکا (silica cat litter):

 جدید‌ترین خاک گربه است که تولید شده - خاک کریستالی هم گفته می‌شود - جنس آن از سدیم سیلیکات متخلخل است که به شکل ذرات گرانول شفاف درآمده است. 

مزایا: از خودشان ردی به جای نمی‌گذارند - به وسایل خانه نمی‌چسبند - قدرت جذب خیلی بالایی دارند - وقتی کریستالها اشباع شدند و به رنگ زرد در آمدند، موقع تعویض خاک است - به راحتی جمع می‌شوند - خیلی سبک هستند و حملشان راحت است - بوی خوبی دارند. 

معایب: لبه‌های تیزی دارند و در خانه زیر پای انسانها هم ناراحت کننده هستند - گربه‌ها روی این نوع خاک احساس آرامش ندارند - گرانتر از بقیه خاکها هستند.

 
                                                                 خاک ژل سیلیکا
                                                                  خاک ژل سیلیکا گربه
 

مناسب ترین خاک گربه

 بله درست است خاک نوع 1 که همان خاک کلامپینگ است از همه‌ی خاکها مناسب‌تر است اما باید نکات دیگری هم قبل از خرید خاک در نظر گرفته شود:

  1. بهداشتی باشد
  2. گرد و غبار زیادی نداشته باشد (باعث عوارض تنفسی در گربه می‌شود).
  3. حتما آنتی باکتریال باشد
  4. خاک برای محیط زیست آسیب‌رسان نباشد. 
  5.  گربه شما حتماً با آن خاک احساس راحتی کند.

می‌توانید برای اینکه خاک بوی نامطبوع کمتری داشته باشد از معطر‌کننده‌های پودری شکل داخل خاک بریزید یا اینکه خاک معطر تهیه کنید (فقط مراقب باشید گربه‌تان آلرژی نداشته باشد).  توجه داشته باشید که گربه اصلاً تغییر را دوست ندارد و اگر قرار است که خاک را تغییر دهید باید یک مقدار با خاک قبلی مخلوط کرده و به تدریج زیاد کنید تا زمانی که مطمئن شوید گربه خاک جدید را پذیرفته و هیچ مشکلی با آن ندارد. 


 نکاتی که باید قبل از تهیه باکسِ خاک مد نظر قرار بدهیم:

 1- ظرف خاک باید اندازه‌ای باشد که ورود و خروج گربه را به داخل آن سخت نکند.

 2- برای گربه‌های کوچکتر، باید ظرف کوچکتری گذاشت که بتوانند راحت به داخل آن بروند. بچه‌ گربه‌ها نیازی به ظرف مسقف ندارند. 

 3- ظرف خاک گربه باید حداکثر دو هفته یکبار با مواد ضدعفونی کننده شسته شود و کل خاک تعویض شود و حتماً حتماً هر روز، فضولات موجود و قسمتهای کلامپ شده با بیلچه مخصوص برداشته شود (یادتان باشد که یا از دستکش استفاده کنید یا حتما دستتان را خوب بشویید). گربه‌ها بخاطر وسواس زیادی که دارند اگر باکس خاک کثیفی داشته باشند داخل آن نمی‌روند و در جای دیگری از خانه دستشویی می‌کنند. 

4- به ازای هر گربه (n+1) باکس خاک، در خانه نیاز است. یعنی اگر 2 گربه در خانه داشته باشیم باید 3 باکس خاک تهیه کنیم چون هم از نظر انتقال بیماری‌ها کنترل شده‌تر عمل می‌شود هم اینکه گربه‌ها روی باکس شخصی خودشان خیلی حساسند و دوست ندارند گربه‌ی دیگری وارد آن شود (این حالتِ استاندارد است که خیلی‌ها مخصوصاً در ایران رعایت نمی‌کنند).

5- حتی‌الامکان ظرف خاک گربه را در محیط خلوت و آرام بگذارید تا گربه‌تان بتواند با آرامش دسشتشویی کند چون گربه‌ها به صدای اطراف حساسند.

 
                                                               




وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.