پودل
سگ و گربه

معرفی سگ نژاد پودل

  • مدیر سایت مقدم
  • 10 فررودين 1402
  • 1596 مشاهده

آشنایی با سگ نژاد "پودل" (Poodle)

شاید درباره نژاد پودل زیاد شنیده باشید اما اگر قصد دارید که پودل، سگ وفادار شما باشد پس تا پایان این مقاله با ما باشید تا تبدیل به بهترین صاحب پودل خود شوید!

آیا با ویژگی‌های ظاهری سگ پودل آشنا هستید؟

پودل دارای گردن بلند و کشیده با گوش‌های افتاده می‌باشد.


اندازه سگ نژاد پودل:

در سه سایز مختلف وجود دارد که البته از نظر ویژگی‌های نژادی مشابه هستند و یک نژاد محسوب می‌شوند اما از نظر اندازه متفاوت هستند.

سایز استاندارد که قد حیوان ۴۵ الی ۶۰ سانتی‌متر و وزن حیوان ۲۰ تا ۳۲ کیلوگرم. 

سایز مینیاتوری که قد ۲۸ تا ۳۸ سانتی‌متر و وزن بین ۶ تا ۸ کیلوگرم.

سایز عروسکی که قد حیوان کمتر از ۲۵ سانتی‌متر و وزن بین ۲ تا ۴ کیلوگرم.

 

دم سگ پودل:

دم پودل را در روزهای نخست تولد قطع می کنند البته کامل قطع نمی‌کنند و فقط کمی کوتاه می‌شود این کار در آمریکا بصورت قانونی در روزهای ۳ تا ۵ روزگی انجام می‌شود. این جراحی در روزهای ۳ تا ۵ روزگی به بیهوشی هم نیاز ندارد اما اگر سن حیوان بالا رفته باشد و صاحب آن تصمیم به جراحی دم حیوان بگیرد در اینصورت نیاز به بیهوشی پیدا می‌کند و درد و نقاحت جراحی بیشتر می‌شود. بطور کلی امروزه قطع کردن دم پودل هیچ تأثیری در بهبود زندگی وی ندارد و تنها موجب تحمل درد و رنج ناشی از جراحی خواهد شد همچنین دم در بالانس حرکتی حیوان تأثیر به سزایی دارد و قطع کردن دم تنها روند نرمال و طبیعی سگ‌ها را بر هم می‌زند. در بسیاری از کشورها از جمله انگلستان، ولز، ایرلند و سراسر استرالیا و بخش‌هایی از آفریقا بطور قانونی قطع دم پودل ممنوع اعلام شده است.


دلیل جراحی دم پودل:

دلیل جراحی پودلبه گذشته برمی‌گردد، زیرا پودل در گذشته به عنوان سگ رودخانه مشهور بود و در هنگام شکار، شکارهایی که پس از شلیک در آب می‌افتادند را از آب بیرون می‌آورد بنابراین پودل شناگر ماهری هم به حساب می‌آید و چون دم بلند آن‌ها مانع سرعت شناکردن آن‌ها می‌شد بنابراین دم پودل را از یک سوم انتهایی قطع می‌کردند که این کوتاهی دم به سرعت شنا کردن آن‌ها کمک کند. امروزه نیز بنا به رسم گذشته همچنان دم پودل را از یک سوم انتهایی قطع می‌کنند و این اندازه در دم پودل بصورت رسمی در ویژگی‌های نژادی پودل شناخته شده ا‌ست.


پوشش یا موها:

درماه‌های نخست تولد، پوشش یا موهای سگ نژاد پودل صاف و نرم می‌باشد اما هر چه به سمت بزرگسالی می‌رود روند تغییر موها شروع می‌شود و بصورت فرفری و ضخیم درمی‌آید این روند تغییر از ۹ ماهگی آغاز می‌شود و می‌تواند تا ۲۴ ماهگی هم روند کامل تغییر پوشش طول بکشد.پوشش بدن یا موهای بزرگسالی ضخیم و فرفری هستند و مثل انسان‌ها از یک لایه مو تشکیل شده است در غالب نژادها این پوشش از دولایه مو تشکیل شده است که لایه دوم بصورت فصلی دچار ریزش می‌شود اما در مورد پودل ریزش مو فصلی وجود ندارد.موها حالت گره‌خوردگی دارند و اگر به درستی به موهای پودل رسیدگی نشود این گره‌ها حیوان را دچار دردسر می‌کند بنابراین باید بصورت روزانه گره‌های موی پودل را با برس باز کنید. پوشش بدن پودل رنگ‌های مختلفی دارد.



چرا پودل آلرژی‌زایی کمتری نسبت به سایر سگ‌ها دارد

همانطور که گفته شد پودل ریزش موی فصلی ندارد، همچنین به دلیل ظاهر فرفری‌ای که دارد اگر موها دچار ریزش هم بشوند دوباره به داخل پوشش بدن برمی‌گردند و نمی‌ریزند و موجب گره‌خوردگی می‌شوند. نکته دیگری که سگ نژاد پودل را از نظر آلرژی‌زایی متفاوت می‌کند بحث شوره‌هاست، در بیشتر سگ‌ها شوره‌های مو هر ۳ الی ۴ روز یکبار می‌ریزند اما درباره پودل این اتفاق هر ۲۱ روز یکبار می‌افتد. بنابراین پودل اگرچه موهای بلندی دارد اما این بلندی موها باعث آلرژی‌زایی برای صاحب خود نمی‌شود.


نگهداری و مراقبت از موهای پودل به چه صورت است؟

نگهداری از موهای پودل بسیار مهم است زیرا گره‌خوردگی موها باید بصورت روزانه برس کشیده شود اما نیازی به شستشوی روزانه نیست بلکه بهتر است هر سه هفته یکبار پودل خود را بشویید زیرا در صورت شستشوی زیاد پوشش بدن خشک و شکننده می‌شود و همچنین چربی پوست از بین می‌رود.  برای شستن موهای پودل باید از شامپوها و نرم‌ کننده‌های مخصوص استفاده کنید تا حیوان دچار آلرژی به نوع شامپو یا نرم کننده نباشد، پس از استحمام بهتر است برای درخشندگی و نرم شدن و حالت‌پذیری بهتر از اسپری پایانی استفاده کنید.  توجه داشته باشد اگر حیوان شما قصد شرکت در مسابقات زیبایی را ندارد و صرفاً بهترین دوست و همراه شماست نیازی ندارد تمام وقت و هزینه خود را صرف موآرایی پودل خود بکنید، در همین حد که موها گره خوردگی پیدا نکنند و مرتب باشند برای حیوان کافیست.


آیا پودل با بچه‌ها و جمع خانواده رفتار خوبی دارد؟

اگر در خانواده زندگی می‌کنید و ارتباط حیوان‌تان با فرزندانتان برای شما خیلی مهم است، پودل می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. پودل می‌تواند ساعت‌ها با کودکان شما وقت بگذراند بدون اینکه خسته شود یا اعتراضی داشته باشد. پودل به تنهایی بسیار حساس است و نیاز دارد دائماً عضوی از خانواده کنار او باشد همین امر باعث می‌شود تا کودکان شما از این احساس وابستگی لذت ببرند. همچنین پودل قابلیت بالایی در گارد بودن دارد و علی‌رغم رابطه بسیار خوبی که با دیگران دارد اگر غریبه‌ای وارد خانه شما بشود به سرعت به شما خبر خواهد داد و این ویژگی گارد برای همراهی با کودکان شما بسیار مهم است.


سایز مناسب پودل برای بچه‌ها:

سایز عروسکی پودل گزینه خوبی برای کودکان نیست زیرا سایز کوچک او باعث می‌شود در برخی موارد دیده نشود و در حین بازی کودکان دچار آسیب‌های جدی بشود، بنابراین سایز مینیاتوری و استاندارد گزینه‌های بهتری هستند سایز مینیاتوری در عین کوچک بودن می‌تواند از خود در برابر کودکان محافظت کند و دیده شود ، بنابراین اگر فضای کافی دارید سایز استاندارد بهترین سایز پودل برای نگهداری‌ست.


                                       

آموزش پذیری پودل:

پودل یکی از باهوش‌ترین و آموزش ‌پذیر‌ترین سگ‌های دنیاست شما به راحتی می‌توانید پودل را از دوران تولگی کنار خود داشته باشید زیرا تربیت کردن او کار چندان سختی نیست و به راحتی می‌توانید به او آموزش دهید.


آیا سگ نژاد پودل سگ فعال و پرانرژی‌ای است؟

پودل به دلیل شناگر بودن از دسته سگ‌های ورزشکار به حساب می‌آید و بسیار سگ پرانرژی و فعالی‌ست سایز استاندارد پودل می‌تواند بهترین همراه شما برای پیاده ‌روی یا کوه ‌نوردی باشد و سایز استاندارد حتماً در روز نیاز به پیاده‌روی دارد. سایز مینیاتوری می‌تواند شما را در پیاده‌روی همراهی کند اما به هیچ وقت هنگام دوچرخه‌ سواری او را با خود نبرید.  سایز عروسکی می‌تواند همراه خوبی در گردش و تفریح شما باشد اما برای دویدن و کوه‌ نوردی اصلاً همراه مناسبی نیست.


نکات مهم در نگهداری پودل:

* به کودکان خود آموزش بدهید که وقتی پودل در حال غذا خوردن است با او بازی نکنند و موجب عصبانیت پودل نشوند.

 * کودکان به هیچ وجه اسباب بازی را از دهان حیوان بیرون نکشند زیرا موجب عصبانیت حیوان می‌شود و ممکن است خطرناک باشد.

 * هرگز برای مدت طولانی یا ساعاتی پودل را تنها نگذارید زیرا بسیار به تنهایی حساس است.

 * حتماً پیش از خرید از سلامت ارتوپدیک حیوان توسط دامپزشک اطمینان حاصل کنید.

 




وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن می باشید؟
  
وب ‌اپلیکیشن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
با این کار، می‌توانید برای همیشه و بدون نیاز به بروز ‌رسانی از خدمات ما استفاده کنید
1. روی دکمه Share در نوار پایین کلیک کنید.
2. گزینه Add to Home Screen را انتخاب کنید.
3. در قسمت بالا روی Add کلیک کنید.